Uppföljningen av inlägget om Von Chadauxs marmorbord

Bilder på olika bord men med exakt samma marmorering.
Bilder från mitt förra inlägg, som demonstrerar bakgrunden till granskningen – olika bord men med identisk marmorering/ådring.

När jag den 22 mars publicerade ett inlägg om företaget Von Chadaux, med frågor om äktheten i deras marmorbord så blev jag och min chefredaktör kontaktade av företagets juridiska ombud.
Jag tog tillfälligt ner mitt inlägg då jag inte givit företaget tillräckligt mycket tid att besvara de frågor som jag skickat dem, och det har tagit till nu att få de svar jag efterfrågat, för att kunna skriva det här inlägget.

I mitt tidigare inlägg ifrågasatte jag äktheten i företagets marmorbord, eftersom flera stycken olika modeller alla uppvisade identisk marmorering, någonting som inte kan förekomma på just äkta marmor med äkta marmorering.
Jag rådfrågade en av Sveriges ledande experter i ämnet, professor Kurt Johansson – Bergsingenjör MSc, Civilekonom MBa, och bad honom titta på de bilder jag publicerade i mitt första inlägg, och ge en kommentar vad gäller äktheten i det han såg.
Han svarade så här:

Camilla,
Det är som du säger mönster på natursten upp upprepar sig inte exakt, och absolut inte på runda, krökta föremål. Det kan hända på plattor som är sågade ur samma block där mönstret är genomgående. Men inte då det gäller den typen av produkter som visas på bilden. 

Min bedömning är att produkterna på dina bilder inte är av marmor då mönstren är identiska. I så fall skulle det vara vit marmor med påmålade mönster. Jag skulle säga att det är upp till tillverkaren att förklara hur mönstret kunde bli identiska. 

Det förekommer enormt mycket mystiska påstående och falskhet då det gäller natursten.
Bra att du reagerar.

Enligt professor Kurt Johansson så är det alltså inte möjligt att äkta marmor med äkta ådring kan se ut så här, och den informationen skickade jag vidare till Von Chadaux via deras juridiska ombud. 
Svaret jag fick då var att marmorn visst var äkta, men att företaget ytbehandlat stenen och balanserat färgerna, en formulering som jag ifrågasatte då ordet balansera betyder att justera någonting som redan finns, exempelvis färg, mönster mm.
Synonymer till ”balansera” är utjämna, kompensera och motväga. Att ”applicera” någonting som inte tidigare existerar kan väl knappast falla under termen ”balansera” eftersom man inte kan ”balansera” någonting som inte redan finns.
Jag fann informationen på företagets hemsida en smula vilseledande, och de kunder jag varit i kontakt med har inte heller förstått att de bord de köpt fått ådringarna skapade i efterhand, i likhet med en massa andra bord, någonting jag också bad företaget kommentera.

Efter mycket korrespondens från Von Chadaux, via deras juridiska ombud, så fick jag slutligen ett klart och tydligt svar. 
Här kan ni läsa det i sin helhet, publicerat för att undvika missförstånd eller felaktiga tolkningar. Jag har fetstilar det som jag anser är det viktigaste i texten.

Alla våra marmorbord är tillverkade av äkta marmor av hög kvalitet, men vi utgår från en enklare sort som obehandlad kan vara vit, vitgrå eller grå.
Denna marmor förädlar vi till en exklusiv finish genom en omsorgsfull ytbehandling där vi bland annat balanserar vitheten och skapar ådringen.
Detta görs utifrån ett antal olika mönster som används.
Delar av mönstret kan därför återkomma på olika exemplar. Det handlar inte om massproduktion, utan det ligger många timmars handarbete bakom varje produkt.

För oss är skapandet av ytan och dess mönster ett sätt att kvalitetssäkra att våra kunder får ett vackert och hållbart bord som motsvarar deras förväntningar. Det är nämligen komplicerat att köpa möbler i naturlig marmor online. Det finns helt enkelt risk att varan som kommer fram inte ser ut som kunden skulle önskat. Bordsskivor kan bli ”mer unika” än vackra.
Våra marmorbord med skapad ådring på ytan passar för en målgrupp som önskar ett bord som är så lik produktbilderna som möjligt. Men inte minst kan vissa sorters naturlig marmor göra ett bord hutlöst dyrt. Att vi skapar och förädlar ytan är ett sätt att erbjuda en mycket exklusiv finish till ett i sammanhanget måttligt pris, och ett sätt att göra det möjligt att använda ett marmorbord i vardagen utan att ha det i ett ”låst finrum.” Därmed inte sagt att vi säljer billiga bord, men skulle borden tillverkas i samma form och storlek av italiensk Calacatta eller Statuario-marmor – ja, då skulle priset på ett sådant matbord bli 8–10 gånger högre. Skulle man föredra marmorbord med naturliga ådringar och kan acceptera att det kan skifta mycket i både ådring och färg ur samma sorts marmorsten, har vi andra modeller att erbjuda, exempelvis modellen COMO och även en kommande kollektion. Vår vision är att kunna erbjuda kvalitativa marmorbord för alla smaker.

Har vi tidigare varit otydliga på vår hemsida så beklagar vi detta.
Vi har sedan diskussionen uppstod uppdaterat våra texter på hemsidan, och vi står också i startgroparna för att utveckla en ny design av webbshopen där vår avsikt är att göra en tydligare distinktion mellan marmorbord med en ytbehandlad marmorering samt marmorbord med helt naturliga ådringar.

Företaget meddelar i sin skrivelse att man har uppdaterat sina texter och planerar en förbättrad funktion i sin webbshop för att vara tydligare i sin kommunikation, så att alla som köper produkter därifrån ska veta exakt vad det är man betalar för och för att undvika framtida missförstånd.

Med andra ord…
My job here is done.

Influencers marknadsför napp som påstås kunna skydda bebisar från covid-19

There is a lot of differences in function, but for the child Breease® is just like a normal pacifier. • Breease® is suited for all children between 6-36 months. • The filter capsule cleans the air up to 99,9% and will protect your child from pollutants, bacteria and viruses, including Covid-19. • 100% recyclable, which is unique for pacifiers, protecting the environment! • Only medical materials of the highest class and without BPA!
Bildkälla: Breease Instagram

Med tanke på att riktigt små barn inte andas genom munnen, förutom när de gråter, och att luftfilter, såsom munskydd och annat-  enbart fungerar adekvat om det inte vidrörs med exempelvis fingrar eller händer som riskerar att sprida bakterier eller virus, så känns den här reklamen från företaget Breease en smula vilseledande.
Om ett barn tar på sin napp – som fångat upp coronaviruset – och sedan stoppar fingrarna i munnen eller kommer åt ansiktet på något vis – som barn alltid gör- så måste väl produkten anses som HELT värdelös?
Värdelös, och som ett uppenbart försök att profitera på människors rädsla för att smittas av covid-19.

Jag tänker att den här reklamen borde hamna i samma kategori som den Katrin Zytomierska gjorde för sin fiskolja. och som fälldes i Patent och Marknadsdomstolen. 

Influencer som Penny Parnevik och Helena Broman har båda marknadsfört den här produkten, dock utan att själva nämna skydd mot covid-19. Det är enbart företaget själva som påstår detta på sitt Instagramkonto, av det jag hittat, men det är kanske tillräckligt problematiskt?

Så här har Breease svarat på en kritisk kommentar på Instagram:

Hej! Vi vill verkligen inte vara vilseledande även om det kan vara trixigt att få fram all information till alla konsumenter samtidigt. Precis som alla andra kända virus som sprids via luften så fastnar C19 i vårt filtermedia om luften man andas passerar där. Det är inget unikt eller magiskt. Vårt filtermedia används i massor av applikationer världen över och skulle aldrig få användas som medicinskt filter om det inte funkade. Det är 0% bull och 99,9% effektivitet. Vi håller med om att kapitalisera på föräldrars oro är fruktansvärt och inget vi ägnar oss åt. Det står var och en fritt att använda Breease eller en vanlig napp som har 0% filtrationsförmåga. Varma hälsningar Team Breease®

Tack för tips!

Kommer Bisse få Beyonce efter sig nu?

Med tanke på att koreografin till Beyonces ”Single ladies” blivit den första dansrutinen att få upphovsrättsskydd,  vore det väl konstigt om inte Beyonce – The original Queen ? – skyddat detta epitet också?

Kommer Bisse få på fan för att kalla sitt scarfsmycke för detta, eller kommer hon gå under radarn?
Nä, skojar bara… ?
Men… scarfringen? Använder ni sådant?
Det är lite som en scout-sölja möter en cowboy-bolo goes bling bling.

Why not liksom?
Jag älskar ju scarfs! ?

Är Isabella Löwengrips äckliga vykort verkligen nytt?

Bildkälla: Isabella Löwengrip

Eftersom historien visat att Isabella Löwengrip har en viss förkärlek för att återanvända tidigare mottagna ”skrivelser” för att gynna hennes syften så kan jag inte låta bli att reagera på en sak.
På sin blogg visar hon upp ett vykort som hon menar låg i brevlådan när hon tömde posten den 3/5. 
Vid en närmare anblick så ser man att gatunamnet på vykortet startar på bokstäverna ”Sjö”. Det är hennes gamla adress som hon flyttade ifrån för drygt ett år sedan.
Hennes nuvarande adress börjar på tre helt andra bokstäver.
Skribenten kan absolut ha varit dålig på att uppdatera sin adressbok under bostaven ”L” och skrivit hennes gamla adress på sin försändelse, och att vykortet kommit till Isabella med eftersändning från den gamla adressen, men borde man inte i så fall skymta en sådan där klisterlapp med den nya adressen som alltid sätts över den gamla?

Den kan så klart vara utanför bild, men med tanke på vad Isabella ljugit om tidigare så känner i alla fall jag att frågan väcks, om huruvida det här är ett nytt vykort som Isabella påstår eller om hon sin vana trogen återanvänder någonting hon hittat i gömmorna?