Vad jag hoppas på från influencervärlden under 2021

Igår fick jag frågan:
Vad vill du ska hända i influencervärlden 2021:

– Tydligare lagstiftningar
– Mer seriositet
– Färre offerkoftor
– Tydligare riktlinjen
– Mindre pajkastning och färre uthängningar
– Att minimalism och återhållsamhet premieras framför konsumtio och hysteriskt resande
– Mindre kroppshets och hat
– Intelligens framför idioti och provokationer
– Mindre exponering av barn på sociala medier

Vad vill DU ska hända?

Hugo Rosas Clean Drink anklagas för green washing

Jag avskyr greenwashing! Igår när jag lämnade jobbet bubblade hela kroppen. Inte av lycka, utan av frustration och ledsamhet. Får det gå till såhär? I början av 2020 inledde vi ett samarbete med Clean Drinks i hopp om att förändra funktionsdrycksbranschen. Vi skulle skapa en funktionsdryck gjord med räddade äpplen och minska onödigt fruktsvinn. I höstas sa Clean Drinks upp samarbetet med motiveringen att räddad äppelmust blir för dyrt. I veckan släppte Clean Drinks produkten SAVED. De har kopierat vårt designuttryck och vilseleder konsumenten om att produkten fortfarande är med och minskar fruktsvinn. (För mer info, läs Rscueds senaste inlägg) Det som ger sämst smak i munnen är att Clean Drinks inte har varit tydliga utåt med att vårt samarbete har avslutats. Artikeln i STACK3D, deras (nu censurerade) Instagramflöde och förundrade konsumenter vittnar om detta. Med andra ord, helst av allt ska kunder tro att det är samma produkt. Och nej. Jag är inte bitter över att samarbetet är slut. Tvärt om. Det blev en trist, men nyttig läxa. Känner mig mest blåögd och uppsnurrad på läktaren. Jag hoppas innerligt att konsumenter läser på, förstår och tar action. Dela gärna. Människor behöver veta vilka produkter som gör gott för planeten. På riktigt. /Truls, Frukträddare på Rscued.
Rscued Fighting foodwaste since 2015
Bildkälla: Linkedin
Clean Drink sa upp samarbetsavtalet med Rscued i oktober 2020. Nu har dom inte längre räddad fruktjuice i produkten. Vad är egentligen räddad frukt och vad är det som verkligen minskar fruktsvinnet?
Bildkälla: Linkedin

Rscued är ett företag som baserar sin produktion på matsvinn, frukt som ”ser för dålig ut” för att säljas i butik. De ”räddar den” från att slängas.
De hade ett samarbete med Clean drink som valde att avsluta det med motiveringen att det blev för dyrt, men fortsätter marknadsföra sin nya, snarlika produkt som om de fortfarande använder sig av Rescued/ ”räddad frukt” vilket det inte är, enligt den tidigare partnern.
Clean Drink handlar, enligt Rscued, in samma typ av frukt som alla andra juiceföretag i världen. Bra frukt, men inte räddat/tillvarataget.

Så här svarade Clean Drinks VD på inlägget på Linkedin.

Sebastian Kvissberg VD på Clean Drink:Det här är självklart inte en fullständig bild, det är lätt att dra igång ett drev när man lämnar ute stora delar information och det är tråkigt att se att det är så lätt för felaktig information att få genomslag. Vi vill dock inte ägna oss åt att misskreditera en tidigare leverantör eller ha offentlig pajkastning. Det är inget vi tror är en del i att jobba för hållbarhet och ett bättre klimat. Precis som Rscued säger är det ett lagarbete att ta tillvara på jordens resurser - vi fortsätter jobba mot samma mål.

Truls Christensson på Rscued: Jag är inte ledsen över ert hållbarhetsarbete. Det är säkert bra och Kullamust är säkert en hållbar juice. Men den är inte räddad. (Saved) Och vi har aldrig varit en leverantör till Er. Precis som vårt samarbete med LantChips gör vi något tillsammans där våra varumärken och företag enas mot matsvinnet. När det samarbetet avslutas har jag svårt att se att LantChips skulle starta ett nytt Saved LantChips av industripotatis.

Jag bad Clean Drink om en kommentar och fick följande från deras pressansvarige:

Vi tycker det är väldigt tråkigt att Rscued valt att ta det här öppet. Att vi inte gett replik är inte för att vi har något att dölja utan för att vi inte har något intresse av en offentlig konflikt eller att ställa tidigare leverantörer i dålig dager. Avtalet mellan Clean och Rscued sas upp då de tyvärr ej kunde leverera den mängd juice av den kvalitet som var avtalad. Vi hade även olika syn på arbetet framåt där vi ville ta nästa steg i volym och distribution och behövde omarbeta den ursprungliga kalkylen, en kalkyl som var omöjlig att förbättra enligt Rscued. Därför såg vi oss nödgade att se oss om efter andra alternativ med liknande koncept och fann då Kullamust som varit verksamt som musteri sedan 1929.
Med Kullamust kan vi nå säkrare leveranser och större volymer vilket i förlängningen innebär att ta tillvara på mer frukt och en mer hållbar produktion då de har kapacitet att hålla produktionen i Sverige vilket är viktigt för oss.
Produkten i sig består fortfarande av tillvaratagna äpplen – det vill säga frukt som inte når kraven ut i butik då de är frostskadade, transportskadade, har skönhetsfel etc. alternativt inlämnade av privatpersoner som har mer frukt än de kan ta hand om själva i sina trädgårdar. Musterier i Sverige har en lång tradition av att ta tillvara på frukt som skulle blivit kasserad och vi beklagar verkligen att deras arbete nu får negativ uppmärksamhet efter Rscueds uttalanden. Utöver att vi bytt leverantör av juice har vi utvecklat produkten och kunnat höja halten av fruktjuice och tillsatt ytterligare vitamin.

Den tidigare produkten Clean Rscued togs fram grafiskt av Clean drink och efter gemensam överenskommelse hade vi vissa av Rscueds kännetecken på burkdesignen, vilka de var med och godkände. I övrigt var designen framtaget av Clean drink och i enlighet med vårt avtal har vi tagit bort alla kännetecken som tillhör Rscued och har inget intresse av att använda dem framåt.
Clean drink har stått för alla kostnader rörande produktion och marknadsföring av både den föregående och nuvarande produkten.

I vårt pressmeddelande lyfte vi att vi hade en ny leverantör av fruktjuice och har inte på något sätt velat ge sken av att samarbetet med Rscued fortsatt. Vi har sedan innan lanseringen tagit bort allt material som har med Rscued och tidigare produkt att göra från hemsida och sociala medier. Sajten som ursprungligen la ut en artikel där Rscued stod med som avsändare av vår produkt Clean sav:D kontaktades omedelbart med att det var felaktigt och korrigerade artikeln omgående. 

Vi kommer under veckan som kommer redovisa på vårt Instagramkonto för hur vår produktion ser ut, vilka leverantörer vi samarbetar med och hur vi ser på hållbarhet. Vi har blivit varse att det finns ett kunskapsgap i den här frågan och vi välkomna absolut ett transparent tillvägagångssätt i att informera om dessa frågor. Vi är stolta över vår produkt.

Precis som Rscued själva skriver är det ett lagarbete att ta tillvara på jordens resurser, vi fortsätter dra vårt strå till stacken och önskar dem all lycka till med att göra detsamma.

Efter blodiga bilder på sociala medier – nu finns misstanke om falsklarm

 

Bildkälla: Expressen

Igår skrev jag ett inlägg efter att det börjat cirkulera bilder på en blodig man på bland annat Instagram och Snapchat – media envisas med att kalla honom ”Influencer” men jag håller inte med.
Han är en person som betett sig vidrigt på sociala medier, men en influencer är han knappast.

Nu skriver Expressen att polisen har en misstanke om falsklarm, som lagts till de tidigare misstankarna om människorov och synnerligen grov misshandeln.
– Det är något som inte står rätt till i det här ärendet, säger Åsa Willsund, presstalesperson vid polisen i region Öst till Expressen.

Hur ska det tolkas?
Som att han själv iscensatt alltsammans?
Under gårdagskvällen publicerade mannen en video på sig själv där han berättade om vad han skulle ha utsatts för.
Han hade plåster i ansiktet och en rodnad under ena ögat och berättade att han tvingats i en hel karta Tramadol under kvällen.

Jag skulle tro att den här mannen är kapabel till i princip vad som helst, det har vi ju fått flera bevis på, så ingenting förvånar mig när det kommer till honom.
Vi får se vad som framkommer i fallet helt enkelt.

Skämtsamt på Alla Hjärtans Dag

Bildkälla: Isabella Löwengrip Instastory

Isabella Löwengrip delar på Instastory att hennes pojkvän först gav henne en kaktus på skämt som Alla Hjärtans Dag-present, en skämt som sedan följdes upp av en bukett rosor.
Personligen så älskar jag kaktusar, kanske mest för att de är relativt svåra att ha ihjäl (men det går, tro mig) så jag hade nog blivit glad över blomsterarrangemanget till vänster, även fast kaktusar inte tillhör de vanligaste blommorna att ge bort på Alla Hjärtans Dag. 😉
Isabella verkar inte riktigt nära en lika stark kärlek till stixiga blommor som jag gör, så det var väl himla tur att pojkvännen följde upp sin första, skojfriska present med en mer traditionell bukett med röda rosor.

Vad tycker ni om Alla Hjärtans Dag?
En dag som vilken annan, och att uppmärksamma den är bara töntigt då det inte ska behövas en särskilt dag för att visa kärlek, eller är det en dag ni har extremt höga kärleksförväntningar på?

#handhjärta