Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli sattes på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

Nellie Berntsson kritiserar influencer-mammor

Fråga: Om ni skaffar barn, tror du att ni kommer vilja visa dem i sociala medier? Nellies svar: Ja, det tror jag ändå men inte hysteriskt. Jag hade inte tjänat pengar på mitt barn som jag ser många kvinnor på sociala medier gör idag. Osmakligt.
Bildkälla: Nellie Berntsson Instastory

Fråga:
Om ni skaffar barn, tror du att ni kommer vilja visa dem i sociala medier?
Nellies svar:
Ja, det tror jag ändå men inte hysteriskt. Jag hade inte tjänat pengar på mitt barn som jag ser många kvinnor på sociala medier gör idag. Osmakligt.

Nellie Berntsson svarar på en fråga på Instastory att sättet vissa kvinnor tjänar pengar på sina barn på sociala medier är osmakligt.
Ämnet är minst sagt aktuellt just nu, efter att under lång tid ha setts som någonting som knappt behöver diskuteras eller ens ta ställning till. Det har varit lite av mentaliteten ”Alla gör det och ingen tänker ens reflektera över lämpligheten i eller konsekvenserna som skulle kunna komma av det. De gör det, så då tänker jag också göra det.”

Nellie borde ha ganska mycket bra input i ämnet (och om någon kan stoppa in ett svenskt ord här istället för input, be my guest) med tanke på att hon själv började exponeras redan i unga år. 
Nellie började blogga som nioåring och blev känd för en bredare publik när hon som tolvåring var med i teveprogrammet Ponnyakuten på SVT så hon vet nog allt om hur det är att vara barn på sociala medier.
Om det är hennes egen erfarenhet som får henne att svara som hon gör, eller om det är någonting hon och hennes sambo tillsammans kommit fram till, vet jag så klart inte men jag tycker det är uppfriskande med någon som faktiskt går mot strömmen och tydligt tar ställning mot den här exponeringsorgien av barn som sker på många sociala medier.

Bloggbevakning fluns-trendspanar

Smått fyrkantiga skor med inbyggd AC i grälla färger för endast 7200 kr är vad mitt trendöga spanat fram på Instagram.
Nu är visserligen Image Group taggade i tre av fyra bilder så vi vet att skorna bara är lånade för att ta just dessa bilder, vilket betyder att det faktiskt skulle kunna vara samma gröna par skor på alla bilderna.
En i taget har de fått låna skorna för att snabbt ta sina bilder för att sedan lämna tillbaka dem så att nästa influecner kan göra samma sak.
Den enda som inte taggat Image Group är Nicole Falciani och hennes skor har en annan färg än de andra tre, så ska vi gissa på att hon faktiskt köpt sina skor själv?

Bild på Bottega Venetaskor i tre färger för 720 euro

Om du missat turerna med Image Group Official och hur influencers lånar designerprylar för att posera med som sina egna för att få ett lite mer raffinerat content – klicka HÄR och HÄR.

 

Therese Lindgren och Suicide Zero

Therese Lindgren är en influencer som gång på gång använt sina plattformar till att göra gott.
Hon hade bland annat ett möte med statsminister Stefan Löfven, på Instagram, där de pratade om covid-19 och vad influencers kan göra för att sprida korrekt information.
I ett slag nådde hon ut till 1 miljon människor, primärt unga människor. 1 MILJON!
Det är SÅ många!

Kan influencers hjälpa regeringen och Folkhälsomyndigheten sprida information om pandemin och spelar vad vi gör på sociala medier roll för de val ni följare gör i er vardag?
Imorgon kl 16:15 kommer jag att träffa Statsminister @stefanlofven under en livesändning här på mitt konto för att diskutera detta bland annat. Vad vill ni veta? Vad ska jag fråga Stefan? // Från Therese Lindgrens Instagram

Den här gången använde Therese sitt Instagramkonto till att ha en livesändning tillsammans med Marcus från Suicide Zero för att prata om psykisk ohälsa och om att ”våga fråga”. 
Så här skriver organisationen själva om det på sin hemsida:

Hur kan du upptäcka varningstecken på psykisk ohälsa? Och vad kan du göra om du misstänker att någon vän eller kollega har det tufft?

Suicide Zeros tvåtimmars-utbildning Våga Fråga ger dig verktygen du behöver för att kunna agera om någon i din närhet verkar må dåligt.

Enligt Suicide Zero så tar nära 1 600 människor sina liv varje år.
Det är fyra om dagen. I statistiken döljer sig föräldrar, syskon, barn, grannar, kollegor och vänner. Tiotusentals får varje år beskedet att någon de känner har tagit sitt liv.
Kanske uppmuntrar Therese Lindgren och sättet hon använder sina plattformar på någon annan influencer att göra samma sak, att lyfta viktiga och allvarliga ämnen?
Eller lyfta någonting annat som egentligen inte passar in i det planerade flödet men som ändå är så så viktigt?
Influencers sitter på så mycket makt i och med sin enorma räckvidd och jag hoppas att vi, under 2021, får se fler använda sig av den till att påverka till andra saker än konsumtion och andra, vanliga influencer-relaterade saker.
Våga!

Det här är en pågående insamling hos Suicide Zero som jag stöttar. 
Vill du hjälpa organisationens arbete så får du jättegärna skänka en slant genom den.