Att prata träning utan hets

Ofta när influencers skriver om träning så handlar det mycket om utseende, vikt och tenderar att uppfattas som hetsigt.
Därför vill jag lyfta fram Sanne Alexandras inlägg på Instastory där hon tar upp kroppen och träning, och framförallt sin egen kropp efter sin andra förlossning, och gör detta helt utan att prata varken utseende eller vikt. Hon fokuserar på styrka, välbefinnande och smärtfrihet. Att orka med vardagen och ge sin kropp bästa möjliga förutsättningar att fungera så bra som möjligt i livet.

Det gillar jag!
För vad är en smal midja egentligen värd om du samtidigt har så ont i kroppen att du knappt kan sitta upp?
Det finns ju ett ordspråk om sjukdom – att en frisk människa önskar sig tusen saker, medan en sjuk människa bara önskar sig en sak – att bli frisk.
Lite så är det även med smärta.
För en människa med smärta är smärtfrihet viktigare än både utseende och vikt, det är i alla fall så jag resonerar.

Hur tänker ni?

Doftgarderob blir doftgran

Under inlägget om Margauxs doftgarderob ramlade den här kommentaren in.
Influenciska doftgranar är ju en helt maaaaaaagisk(!) idé, särskilt så här i karantäniska restriktionstider där alla influencer värt namnet borde klättra på väggarna av understimlans och eventabstinens.
Så om man inte får göra allt det där som hör den influenciska livsstilen till, vad är då ”the next best thing”?
Jo, att bli påmind om better days gone by and brighter days to come – och hur gör man det enklast?
Med dofter – en doft för varje sak en influencer älskar och är bestulen på i sitt liv just nu.

Så without futher ado, I give you:

 

Bloggbevaknings influenciska doftgransgarderob – bestående av följande doftgranar med doft av:

  1. Skattefritt pressbud
  2. Trångt event med svett och kindpussar för Chimi Eyewear
  3. Avskrapad avokadotoast på frukostevent
  4. Bubbelbrunch på Berns
  5. Utspilld shotbricka från Spybar
  6. Flunsresa till Mykonos
  7. Skaldjursplatå från Sturehof

Vad tycker ni priset borde ligga på?
79 spänn och fraktfritt med rabattkod? 😉

Margaux Dietz släpper doftgarderob

Jag känner mig splittrad.
Jag älskar ju doften av X by Margauxs existerande produkter och är extremt nyfiken på de här andra dofterna, men…
Jag hatar ordet ”doftgarderob” med en sådan passion att jag inte riktigt kan med att betala 595 kr för dem och då eventuellt bidra till att uttrycket sprider sig mer.

Doftgarderob.
Det låter ungefär lika pruttpretantiöst som att kalla sina tjejkompisar för väninnor.
I. Just. Can’t. Do. It.

Succé för Matilda Djerf och Djerf Avenue

Jag har flera gånger lyft fram Matilda Djerfs klädmärke ”Djerf Avenue”,  som ett riktigt föredöme bland andra klädmärken, och då inte bara klädmärken som influencers står bakom.
Deras hållbarhetstänk är imponerande och deras transparens är av ett sällan skådat slag. De redogör till och med för vilka arbetstider fabrikerna har som tillverkar deras kläder.
De har valt bort tags på plaggen eftersom det ändå är det första man rycker loss och slänger, så ur en hållbarhetssynpunkt beslutade man sig för att slopa papperslapparna helt.

Den här typen av ansvarstagande, både ur ett hållbarhetsperspektiv men även sett till villkoren för de anställda, gör att priserna på Djerf Avenue är högre än hos exempelvis H&M, BikBok, Cubus mfl, något som ibland kan skrämma bort kunderna, men inte i det här fallet.
Djerf Avenue har omsatt 17 miljoner kronor med ett resultat på 6 miljoner kronor under sitt första verksamma år, enligt tidningen Breakit, och inte lagt en enda krona på marknadsföring och har heller inte arbetat med några andra influencers.
Istället har de involverat sin community, som de kallar Djerf Avenues Instagramkonto med dryga 100 000 följare, och det är även kunderna som står som modell för märkets kläder och de är kunder av alla storlekar, olika längd mm eftersom man vill inkludera så många olika typer av människor som möjligt. 

Matilda Djerf och Djerf Avenue – som hon driver tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson – visar att det finns plats för en annan typ av hållbar konsumtion i dagens samhälle.
Det behöver inte bara vara ”mer, mer, billigare, billigare” utan människor verkar helt klart vara beredda att betala lite mer för kläder som tagits fram på ett både arbetsrättsligt schysst och hållbart vis.

Stort grattis till succén, Matilda, Rasums och hela Djerf Avenue-teamet!

Läs även om när Djerf Avenue slog sig ihop med ”Period Packs” och skickade med gratis tamponger med varje order eller donerade dem till en kvinnojour på uppmaning av kunden.