Thunder being stolen! – Monica Geller

Något jag tycker om att göra är att luncha och shoppa, det gjorde jag och Viktor igår. Han unnade sig sin första rolex, så himla fin och den förtjänar han verkligen. Jag har ju också spanat på en klocka till mig själv, men jag vill verkligen köpa den när jag har feeling. Tänk er Paris, champagne, värme, jag känner verkligen för att unna mig.. Ja när den dagen kommer köper jag en klocka, inte annars. Kommer inte göra det ”bara för att”. För jag såg en jättefin klocka igår jag med, med diamanter som jag började dreggla lite över. Men tillslut kände jag – nä detta är Viktors gång. Så firade hans klocka istället med lunch och champagne på Riche. // Alexandra ”Kissie” Nilsson

Tydligen omfattas influencisk shopping av en hel hög av oskrivna regler och förväntningar och ska tydligen ske när vederbörande fått feeling.
Man får inte ”stjäla någons åska” – alltså stjäla rampljuset från den som bränner sina pengar, och en bra utförd shoppingrunda ska firas med bubbel!
Herregud, fatta vad man riskerar att kränka folk om man inte känner till det här?

Så ett litet tips i all välmening:
Bestäm före ni drar iväg vem som har första tjing på att handla saker på just denna runda.

Klokhet från vårt grannland Finland

Finlands stolthet – bloggaren Daniela Skoglund – har skrivit ett fantastiskt inlägg om influencers och konsumtionshets.
(Ja, hon är Finlands stolthet tillsammans med syskonen Niskanen, Mumintrollen och Lordi – frågor på det? )
Den röda tråden genom hela inlägget är följande:

 Influencers mår dåligt av att hålla fasaden uppe och följarna mår dåligt av att se på fasaden. Så, varför pågår fortfarande perfektionshetsen i sociala medier? Varför, och framför allt – för vem? //Daniela Skoglund

Ja, det är sannerligen en bra fråga!
Daniela citarer influencern Hannalicious som tidigare gått ut med sitt dåliga mående – något som ifrågasatts av följarna och som jag skrivit om här.

Jag är helt övertygad om att anledningen till att det är så många influencers som på senaste öppnat upp sig om hur de faktiskt mår handlar om att influencers är trötta på att hålla fasaden uppe om att livet är så himla perfekt. Man är trött på att ta perfekta bilder och man är trött på att ljuga om hur rolig festen i lördags var (för att den inte var det!)” // Hannalicious

Varför? Och för vem? 
Det känns som att influencerna är fast i ett hamsterhjul av förväntningar på saker som ingen verkar vilja ha. Vem ska vara först att inse det och göra någonting åt saken? Våga vägra hamsterhjul!!

Kära influencerssnälla sluta åka  de där resorna ni egentligen inte skulle ha lust att åka på. Snälla sluta skriva att festen var rolig om den inte var det. Snälla sluta redigera er själva för att påminna om samhällets ideal så mycket som möjligt. Snälla sluta köpa de där sakerna alla andra köper bara för att ha något att visa upp. Snälla sluta beställa in mat bara för att fota den och sedan slänga. Snälla sluta ge bilden av att allt i ert liv är perfekt om ni egentligen mår dåligt. Snälla sluta göra det ni tror förväntas av er fast det inte känns rätt. Snälla sluta tappa bort er själva i strävan efter att vara som alla andra. Ingen vinner på det, varken ni eller era följare. Testa vara er själva istället, och fundera på vad det egentligen är ni vill influera till – ni kallar er trots allt influencers. // Daniela Skoglund

Läs hela Danielas inlägg här!
Jag rekommenderar det starkt!

Kissie bryter mot GDPR och hänger samtidigt ut fel(!) person

Alexandra skriver återigen ut namnet på den person hon tror(!) kommenterar på hennes blogg, men enligt denna person så är det inte hon som skrivit dem. Trots upprepade meddelanden och mail till Alexandra så står kommentarerna kvar, med inte bara personens för och efternamn utan även med hennes signalement.

Jag undrar vad Adviral tänker kring att Alexandra bryter mot GDPR på deras plattform?
Förhoppningsvis svarar de den uthängda kvinnan då hon kontaktat dem med en fråga. Här är hennes mail till dem och hennes meddelande till mig.

Tack för tips!

Mark & Jonas kallar influencers för h*ror i sin podd

[YouPlaySinglePlayer video=”1411,1847,250695″ ap mute yot ]

Dock vill jag inflika att det finns väldigt lite värdering i ordet när de pratar om det, de tycker mest att man borde kalla influencers för det rätta ordet med tanke på att de säljer sina åsikter.
Själv kan jag tycka att det finns en yttepytte liten marginell skillnad mellan att sälja sin åsikt och sälja sin kropp men jag är inte så insatt…
Hör deras diskussion i videon här ovan.

Min läsare Sofie skrev lite roligt i ett mail till mig när hon tipsade om detta, så jag kommer använda det här. 
Vad tycker ni? Kul eller kränk?