Det här kommer från mitt kommentarsfält där man diskuterar Isabella Löwengrip och om huruvida hennes roll som ”storbloggare” nu är över eftersom hon postar samma typ av intetsägande reklamlänk-bonanza som de man brukar hitta inne hos exempelvis Engla.
Isabella brukar posta annonslänkar på sina outfit mm, vilket jag inte tycker är några konstigheter, det gör de flesta influencers men de enda gånger jag kan dra mig till minnes att Isabellas postat rena reklamlänksinlägg är när hon skriver om hud-, hår- och skönhetsvård.
Är det slutet för en influencer som känner sig ”nödgad” att posta den här typen av inlägg eller är det bara ett trevligt tillskott i kassan som kräver minimalt med ansträngning? Att var och en får ansvara över sin egen konsumtion och att det varken går att skylla på Isabella eller någon annan influencer?
Ni vet den där ”Guns don’t kill people, people kill people?” Att det inte är ”reklamlänken i sig som shoppar och ökar konsumtionen, utan att det är människor som använder reklamlänken när de shoppar och ökar konsumtionen.”
VM i ansvarsavståndstagande eller bara ett rimligt sätt att lägga ansvaret där det hör hemma?
