Ida Warg Beauty säljs till Lumene

Idag Warg skriver på Instagram att företaget hon var med att starta för sex år sedan, och som bär hennes namn – Ida Warg Beauty – nu sålts till finska Lumene. 

Jag känner mig också väldigt trygg med att LUMENE kommer förvalta det bolag och varumärke vi byggt upp på bästa sätt och produkterna kommer finnas att köpa hos samma återförsäljare som vanligt. Jag kommer också att fortsätta jobba inom LUMENE group med varumärket och ser så mycket fram emot vår gemensamma resa! // Ida Warg

Vilka summor det handlar om och som kommer rassla in på Idas konto vet jag inte, men så här svarade hon Expressens journalist när hen frågade vad hon ska göra med alla pengar hon kommer få från försäljningen:

Nu låter du som min man, ”vad ska du köpa?”, säger Ida Warg med ett skratt.
Dyker det upp något jag vill ha så köper jag väl det, men inget som jag planerat.

Tror vi att hon kommer börja leva ett Bianca Ingrossiskt lyxliv eller bara leva på som vanligt? Jag tänker att Ida kanske kommer köpa sig en ny, flådig handväska… men sen? Vad tror ni?
Vad hade DU köpt om du blev ekonomiskt oberoende, vilket jag utgår ifrån att Ida kommer bli nu? Hon kanske redan var det sedan tidigare? Hon har kanske redan sålt av en massa aktier till företaget? Vad vet jag?

Stort grattis till affären, i vilket fall!
Så här låter det under inlägget från kollegor och vänner:

 

Roligt eller problematiskt?

Jannice Stenberg – @byjannice på Instagram – har postat en video på sättet hennes dotter reagerar när mamma kommer hem med en spray tan.
Barnet gillar det inte alls och uttrycker sig negativt om den bruna färgen, och i kommentarsfältet kan man tydligt se två läger.
De som tycker att det är underhållande, och att barnet reagerar på förändringen hos mamman, inte att hon är brunare.
Andra tycker att det är problematiskt att barnet får uttrycka sig negativt om mörkare hudfärg och att Jannice borde tagit tillfället i akt att utbilda barnet.

   


Eftersom inlägget har några dagar på nacken så ställde jag frågan till Jannice om hon bemött detta någonstans, kanske på story som jag i så fall missat.
Hon svarade att hon inte bemött det någonstans då hon inte tycker kritiken är befogad. Att det ibte varit nödvändigt. Vissa gillade videon, andra inte och så är livet, enligt henne.

Malin Wollin på upptäcksfärd i den stora affären

Den stora affären med billiga prylar är planerad av en sadist.
Entrén precis intill kassaraden, du går in och förlorar dig själv i helvetets gångar ritade som en tallrik spaghetti, du går och går och med lite tur hamnar du till slut i kassan och så går du ut där du kom in och tänker att du känner igen dig. // Malin Wollin

Malin Wollin – tidigare känd som ”Fotbollsfrun” – målar sannerligen med ord när hon ska beskriva sina upplevelser av att försöka navigera en av alla dessa ”billighetsaffärer”, vars planlösninge hon liknar vid en tallrik spagetti. 
En inte helt felaktig liknelser om du frågar mig, så vilket affär tror vi att Malin varit och virrat runt i?
Ikea? Eko? Rusta? Dollarstore? ÖoB? Det kan inte vara Gekås eftersom Malin skriver att hon cyklat dit, och det är ändå ganska många mil mellan Kalmar och Ullared. Gekås har heller inga gångar utan är mer som att planlöst vandra runt i öknen…
På Normal har de inte takhöga hyllor, så man kan i alla fall alltid se sitt mål – vad det än må vara – även om man är längst inne i butiken, så den butiken går också bort.
Jag lägger nog ändå min slutgiltiga gissning på Eko, men kan av erfarenhet säga att planlösningen på Eko i Kalmar är ett under av logistik logik, jämfört med den nyöppnade butiken på Värmdö.
Den är förvirrande på riktigt.

Malins inlägg handlade egentligen också om barn som tappat bort sina föräldrar i denna stora butik, men jag valde att fokusera på det här.
De allra flesta barn har väl ändå en ”Apple tag” på sig nu för tiden, så de går att hitta med hjälp av mobilen när eller om de kommer bort?