Olika syn på samma sak

Sandra Beijer hade ett litet haveri i sitt och sambon Björns sovrum och de verkar ha resonerat på två helt olika vis när det kommer till att åtgärda saken.

Sandra:
Den här gången var det skruvarna i gardinstången i sovrummet som släppt. Gardinstång över hela sängen. Min första tanke var – behöver vi verkligen gardiner?
Det är väl ganska mörkt här inne ändå.
Sen tänkte jag, undrar när vi kommer fixa det där. Kanske nån gång i januari, februari. 2026. Hämta stege från källaren..spackla..hitta rätt skruvar….borra…måla om 
Nej. 
Då är det bättre att sova utan gardiner helt. 
Vem har behövt gardiner i ett sovrum någonsin? 
Nej. Precis. 

Björn (enligt Sandra):
Om ni undrar hur det gick så hämtade Björn en stege från källaren och spacklade, borrade, pluggade, skruvade och målade under 24 h utan att be mig om hjälp eller ens knysta ett ord om det hela under processen. Sinnessjukt. Prinsmaterial.

Vilken typ av person är du?
Den gardinlöse sovaren eller prinsmaterialet från Göteborg?

Väskan alla letar efter på Tiktok

I mitt Tiktokflöde letar ALLA efter den här rosa, fluffiga väskan från Juicy Couture som blivit tokviral och jag kan för mitt liv inte begripa varför. 
Tusentals videos där kvinnor är på jakt efter den, framför allt i butiken T.J.Maxx, som kan beskrivas som lite av ett outlet. Dit kommer alla möjliga typer av produkter och säljs till rabatterade priser, kläder, väskor, skor, heminredning mm. Listan kan göras hur lång som helst.
Jag har i mina dagar handlat en hel massa fina saker där, men en rosa, lurvig väska från Juicy Couture är inte en av dem.

Den är förmodligen svintrendig, utöver att ha blivit viral, särskilt efter att Barbiefilmen kommit ut, men den här hysterin att hitta den är absurd. Folk hänger på parkeringsplatserna innan butiken öppnar för att kunna rusa in först av alla. Butikerna fylls på varje natt, och man vet aldrig vad som kommer dyka upp på hyllorna eftersom butikerna inte har något fast sortiment.

Juicy Couture för mig är små plyschdressar med ordet ”Juicy” skrivet över röven, och jag kommer ALDRIG i hela mitt liv sätta på mig någonting sådant ever again.
Been there, done that, got the t-shirt.
Toppa av det hela med en ”Von Dutch-keps” och färgade glasögon med strass på så är jag garanterad ett migränanfall.

Nej tack, Tiktok.
Nej tack!

Logiken i det här?

Bianca Ingrosso är ambassadör och ansiktet utåt för företaget Intimissimi och har avkrävts både ansvar och svar på hur de anställda har det och varför ingen förändring sker.
Det publicerades till och med ett ”öppet brev” till Bianca från några av dem, där hon uppmanades stötta dem, såsom de alltid stöttat henne och jag tyckte alltsammans var så himla märkligt. Om någon missade mitt instick i debatten så hittas det här, där jag bland annat skrev följande:

Är det Biancas ansvar att få till en förändring på företaget, eller är det en mer rimlig handling att avsluta samarbetet med företaget, för att tydligt visa sitt avståndstagande?
Ett sådant ställningstagande skulle mycket väl kunna leda till uteblivna förändringar på företaget, men var ska man dra en gräns för hur mycket HR-ansvar en extern ambassadör har?

Bianca har 1,3 miljoner följare och tillskrivs av någon märklig anledning ett enormt ansvar för personalen och personalfrågorna Intimissimi, och det hade kanske kunnat vara rimligt, om det inte var så att det är helt åt helsike orimligt. 
I alla fall om man jämför med hennes kollega Kenza Zouiten Subosic, som är ambassadör och ansiktet utåt för företaget Calzedonia (Calzedonia Group). Calzedonia Group äger Intimissimi, vilket placerar dem högre upp i ansvarsstegen, i alla fall enligt mig.
Hur kommer det sig då att Kenza, med sina 1,8 miljoner följare, inte får någon kritik för sitt ambassadörskap, när Bianca Ingrosso får öppna brev med krav och förväntningar från de anställda?
Kenza är både större rent statistikmässigt, och gör reklam för samma bolag som äger Intimissimi, men får inga öppna brev från de anställda, som tekniskt sett borde vara ungefär lika missnöjda som de som ställer Bianca Ingrosso mot väggen.

När jag bläddrar i Kenzas kommentarsfält så är det idel hejarop och positiva kommentarer.
Ja, det skulle kunna rensas friskt där inne, men faktum kvarstår…fortfarande inga öppna brev eller krav på ställningstagande från henne i Aftonbladet.
Tidningens granskning ”200 sekunder” avslöjade missförhållanden bland de anställda, men eftersom företaget ägs av samma företag som de Kenza gör reklam för så har jag svårt att se att skillnaden mellan de båda företagens personalpolicys skulle vara markant.

Jag menar inte att Kenza borde avkrävas samma ansvar som Bianca, jag säger bara att skillnaden är markant och en smula anmärkningsvärd.
Jag tyckte för övrigt inte att kritiken hamnade i knät på rätt person när det här drog igång i våras, men här blir det extra tydligt att det är skillnad på folk och folk (eller influencer och influencer) och att man väljer att sikta in sig på den som ger flest klick, snarare än fokusera på det faktiska problemet som verkar finnas – alltså de anställdas situation.

Ben Mitkus ”bebisprank”

Bildkälla: Ben Mitkus Instastory

Ben Mitkus har postat en video på Youtube som heter ”Tappar barnet på marken prank” och undrar på Instastory om hans prank gick överstyr. 
Jag känner spontant att det kanske vore en god idé att ligga lite lågt med den här typen av innehåll, med tanke på hur benägna folk verkar vara på att orosanmäla Bens och Carolines föräldraskap.
Det är ju dumt att mer eller mindre ge dem saker att anmäla dem för, serverat på ett sociala mediersilverfat.

Just my two cents…