Reklam för podden Sanning & Konsekvens

Tro det eller ej, men Paow dök faktiskt upp i poddstudion igår, för att svara på alla era frågor!
På podden Instagramkonto kunde man skicka in frågor, och under 44 minuter och 19 sekunder svarade hon på allt vi frågade henne om.

Jag brukar inte dedikera hela inlägg till podden, men med tanke på hur efterfrågad Paow varit som gäst, så gör jag ett undantag den här gången. 🙂
Mycket nöje!

I kväll ska jag och min bästa vän stå och studsa till Beyoncé på Friends Arena, men det kommer givetvis ett Öppet Spår med anledning av den andra semifinalen i Eurovision.

Samir Badran slutar som mäklare redan efter ett år

Smygreklamens okrönte konung, Samir Badran, meddelar nu att han ska sluta som mäklare och börja plugga igen.
Han hann med att sälja X antal lägenheter under det dryga året som han arbetat, mycket tack vare att han använt sitt personliga Instagramkonto för att skamlöst göra smygreklam för sina objekt.
Jag undrar om han fått ögonen på sig, och vill gå vidare pga av det, eller om det handlar om någonting helt annat. Kanske är han bara en rastlös själ?

Oavsett så tycker jag det är uppfriskande med en influencer som studerar vidare, och som visar att det finns andra vägar att gå, förutom att vara en entreprenör som hoppat av gymnasiet.
Jag undrar vad Samir ska plugga till nu….
Vad tror ni?

Kritik mot Bianca och Intimissimi

De tvingas arbeta under usla förhållanden med låga löner.
Bianca Ingrosso är ”svensk ambassadör” för det italienska underklädesföretaget Intimissimi. Nu vittnar 13 anställda om hur de har utnyttjats.

– Det är den vidrigaste arbetsplatsen jag varit på, säger en av dem.
Robert Aschberg ställer Intimissimis chef till svars. // Aftonbladet

Aftonbladet och Robert Aschberg avslöjar i programmet 200 sekunder att det råder ett utbrett missnöje bland personalen, som känner sig utnyttjade och illa behandlade. 
Bianca Ingrosso är svensk ambassadör för företaget, och har givit ett svar angående kritiken, som mest verkar skrivet av en chatbot.
Jag tycker det är positivt, eftersom jag fortfarande har Biancas kalender-debakel färskt i minnet. Då gick hon ut och försvarade alltsammans på sitt personliga konto, och med ett filter som gav henne en cowboyhatt.
Mäkta oproffsigt alltså.
Den här gången gör hon (och hennes team) annorlunda, vilket jag tycker är en trevlig utveckling.
Precis som förra gången så är det inte Biancas sak att ensam bemöta kritiken, utan frågorna vad gäller arbetsförhållandena ska ställas till ansvariga på företaget. Finns det en HR-chef att ställa frågor till?
Bianca är inte ansvarig för hur de anställda behandlas på företaget, men däremot är det hennes ansvar att agera, i sken av att detta uppdagas, särskilt i egenskap av ambassadör.
DET ligger på Bianca, men trots det tror jag inte vi kommer se någonting annat än korrekta dementier från henne.
Jag tror nog att pengarna som rullar in till henne och hennes manager Vanessa Lindblad är på tok för stora för att Bianca helt plötsligt skulle utveckla någon form av ansvarskänsla mot sina följare, där hon tar avstånd från företag som behandlar sina anställda dåligt.
Kanske resonerar hon som mamma Pernilla, som tyckte att de som sydde hennes kläder för kollektionen på Gekås ska vara glada att de har en lön.
Bianca skriver i ett sms till Aftonbladet att ”arbetsförhållandena är goda” på Intimissimi.

Mycket kan Bianca komma undan med, men jag undrar om hon någon gång reflekterar över vad konsekvenserna skulle kunna bli om hon kör sin trovärdighet i botten genom dåligt valda samarbetspartners?
Det är ju knappast som att hon behöver pengarna som samarbetet med det italienska företaget genererar, så man skulle ju kunna tro att det borde vara av intresse för henne att välja sina partners med omsorg, snarare än att försvara ett företag som kritiseras så här hårt..
Hon är i en position där hon skulle kunna välja partners som enbart är positiva för sitt varumärke, där hon kan ställa höga krav på exempelvis arbetsförhållandena, men istället går hon ut och försvarar det här företaget som uppenbart har lite att önska vad gäller personalvård. Kanske skiter hon helt enkelt i hur de anställda har det?

Varför?
Är hon och Vanessa så uppenbart pengablinda?
Det är som sagt inte som att Bianca Ingrosso behöver pengarna.
Varumärkesvård kan man dock aldrig få för mycket av.

Vad tycker ni om alltsammans?

Reklam?

Gör Linn smygreklam för mejeriprodukter eller är det någon som upptäckt skärpedjupet precis? 
Konstnärlig och kreativ eller smygreklamande som attans?

Är det bara jag som skiftat fokus, eller är det absurt mycket smygreklam just nu?

Ska vi ta tillfället i akt och bara samla all smygreklam som dyker upp här under? I ett kollektivt ”for shaaaaaaaame”?!