Hård kritik mot kändisarna Gekås-kollektioner

Bildkälla: Anders Wiklund/TT

På uppdrag av Expressen har Raisul Khan, researcher i Bangladesh för den globala fackliga federation Industriall Global Union, varit på plats utanför huvudstaden Dhaka där de flesta av landets textilfabriker finns. Via olika personer har han sedan lyckats få bilder inifrån en av de fabriker, Masihata Sweaters, där Pernilla Wahlgren och Marie Serneholts klädkollektioner tillverkas.
Khan har också besökt arbetarnas bostäder och ställt frågor om deras arbetstider och hur de mår. Ingen av textilarbetarna vågar ställa upp på bild, av rädsla för att förlora sina jobb.
– De lever ett miserabelt liv. De bor dåligt och de har inte ens råd med att köpa det som behövs för att leva ett anständigt liv, men de vågar inte klaga. Det kan få allvarliga konsekvenser och de kan förlora sina jobb, säger Raisul Khan till Expressen.

Enligt artikeln arbetar arbetarna på fabriken för löner som ligger långt under landets minimilön, de arbetar i dåliga arbetsförhållanden och lever i små trånga rum utan kakel eller toalett. Normal arbetstid är åtta timmar om dagen, sex dagar i veckan, vilket har en minimilön på motsvarande 765 kronor i månaden.
Gekås Ullared har sagt sig vilja förbättra situationen för arbetarna på fabriken och att fabriken själva har sagt sig vilja åtgärda problemen.

Maria Sjödin är sakkunnig på den ideella organisationen Fair Action, som arbetar för att få företag att ta ansvar för sin påverkan på människor och miljö, och hon säger till Expressen att lönen som dessa arbetare har inte är någonting annat än en svältlön.
Arbetarna kan inte köpa den mat och de mediciner de behöver, och har inte ens råd att gå till läkare. Vissa av dem får till och med låna pengar i slutet av månaden. De oroar sig mycket för ekonomin och är sönderstressade. För att få det att gå ihop ekonomiskt tvingas de att jobba 12–13 timmar om dagen sex dagar i veckan.

Maria Sjödin på Fair Action säger till Expressen att både Pernilla Wahlgren och Gekås rättfärdigar att kvinnor utnyttjas på klädfabrikerna i Bangladesh, då det främst är unga kvinnor som sliter på fabrikerna. Att Pernilla Wahlgren lanserar sin nya kollektion på internationella kvinnodagen tycker hon är extra magstarkt, då det är sömmerskorna som kommer behöva betala priset när Gekås och Pernilla gör vinst på klädkollektionen.

Bakom kändiskollektionerna som säljs på Gekås står två Göteborgsbaserade agentbolag – Hellenic och Franchetti som kontaktas av Expressens journalist Michael Syrén, och går med på att svara på några frågor via mail.
Hellenic ligger bakom Pernilla Wahlgrens och Marie Serneholts klädkollektioner. Franchetti har tagit fram Glenn Strömbergs herrmodekollektion.

Expressens journalist visar Pernilla Wahlgren bilder på hur fabriksarbetarna som tillverkar hennes kläder bor i plåtskjul och berättar för henne att de hade behövt tjäna dubbelt så mycket som idag, för att kunna försörja sig har hon följande kommentar: 

Jag hoppas att det här är människor som förhoppningsvis är glada för att de får en lön och har ett arbete och motsatsen är att de skulle ha det ännu värre. Sen vet jag att de ibland ger dem extra mat och att de hjälper dem med resor till och från jobbet. Men jag förstår också att det är ett enormt stort problem med fattigdom världen över. // Pernilla Wahlgren

När Expressen berättar att de som producerar Pernilla Wahlgrens kläder inte kan försörja sig på lönen i Bangladesh blir Gekås VD Patrik Levin förvånad, och menar att han inte känner till den här informationen, och fortsätter:

Jag har svårt att svara på det eftersom jag inte har fakta hur det ser ut. Jag behöver veta om de lever upp till vår IFL och våra krav. Men man ska kunna ha råd att leva på sin lön. // Patrik Levin

Expressen har sökt Marie Serneholt för en kommentar.

Alice Stenlöfs sponsresa med vitt snusbolaget Velo

Bildkälla: Alice Stenlöf Instastory

Alice Stenlöf är på en reklamresa för företaget Velo (tidigare Lyft) som säljer vitt snus.
Alltså snus utan tobak, men som fortfarande innehåller nikotin, och vars användning bland unga ökar lavinartat.

En skolundersökning från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) gjord 2021, visar att:
11 procent av alla nior klassas som snusare, en fördubbling jämfört med början av 2010-talet.
23 procent av gymnasieeleverna svarar att de snusar. 2012 var andelen 13 procent.
Tjejers snusande ökar kraftigt. 2021 var andelen tjejer på gymnasiet som snusade ofta eller dagligen 17 procent, att jämföra med 5 procent 2016.

Influencern Alice Stenlöf är inte den enda som gör eller har gjort reklam för vitt snus, utan man kan snarare säga att hon är i gott sällskap. 
Amanda Schulman, Molly Hammar, Linda Pira, Johanna Nordström och Edvin Törnblom har alla gjort reklam för nikotinprodukterna.
I den här artikeln från Aftonbladet uttalar sig Edit Künstlicher, som driver PR-byrån EditK och agenturen Influencers Agency, menar att snuset marknadsförs skamlöst mot unga.

Det är lifestyle, high fashion och musik. Många av de influencers de samarbetar med är starka kvinnor med feministiska profiler. Femwashing har blivit nikotinwashing. Man har också tydligt riktat in sig på hbtqi-målgruppen som är köpstark och har flera större trendstarka influerare med trogen följarskara.

Vidare går att läsa att Edit Künstlicher upprörd över att kändisar och influencers med ett betydande antal minderåriga följare, gör reklam för produkterna.

Om du frågar influencers om det säger de ”ja, jag använder snuset själv”. I slutändan handlar det om att de ska finansiera sin fantastiska livsstil genom att få andra människor beroende.

1 augusti 2022 började lagen om tobaksfria nikotinprodukter, som vitt snus, att gälla, som innebär 18 års-gräns och reglering av marknadsföring och försäljning.
Så här skriver Konsumentverket om det nya lagstiftningen:

All annan marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter ska förhålla sig till kravet på särskild måttfullhet. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får därmed inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk.
Det är förbjudet att i marknadsföringen göra ovidkommande hänvisningar till produktens smak.
Marknadsföringen får inte heller riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Om vi ska ta Alices reklam här ovan så är jag lite nyfiken på hur lagen ser på hennes formulering:
”Deras Easy Mint Mini har en söt smak av mint”.
Jag är också nyfiken på hur stor andel av Alice följare på Instagram som är under 25 år. Just hennes målgrupp är lite oklart för mig, och åldern skulle absolut kunna ligga på över 25 år, men jag är ändå nyfiken.

När det kommer nya lagstiftningar som den här så behövs det prejudicerande domar för hur lagstiftningen ska tolkas, och jag kan inte hitta några vad gäller den här nya lagstiftningen. 
Därför är jag frestad att anmäla den här reklamen till berörd myndighet. Inte för att jag på något vis vill ”sätta dit” Alice, men det enda sättet att få en prejudicerande dom är genom att saker och ting prövas rättsligt.
Jag vill veta, vare sig det blir en friande eller fällande dom. En friande dom är minst lika vägledande som en fällande dom.

Hur tänker ni kring den här typen av reklam och har ni sett någon förändring i och med den nya lagstiftningen?

Isabella Löwengrip om metas inbjudan

Ska jag vara helt ärlig, jag tror att Meta är nervösa för hur många av oss som börjar lägga mer och mer tid på TikTok. Då plötsligt blir det aktuellt att bjuda in oss influensers och berätta om hur aktiva vi måste vara…. Det har inte funnits någon vilja till dialog direkt tidigare. Hmmm, vad säger ni om det? // Isabella Löwengrip

Även Isabella Löwengrip var inbjuden till Meta/Facebooks lilla event om content-optimering och har skrivit ett blogginlägg om det.
Hon tyckte det hela var intressant, men kom med en än mer intressant teori på slutet om varför hon tror att företaget helt plötsligt bjudets in till träffar med influencers.
Hon tror att Meta/Facebook är nervösa över att så många kreatörer väljer att lägga mer tid på Tiktok, än på Instagram.
Vad tror ni om det?
Jag tror hon har helt rätt i sitt antagande.
Tidigare har det varit näst intill omöjligt att få tag på någon på Meta/Facebook, när det uppstått problem eller liknande. Fick man sitt konto spärrat eller raderat så var det inte möjligt att ifrågasätta eller få någon som helst information om detta, utöver de automatiska meddelanden som skickas ut efter att företaget agerat mot ett konto eller ett inlägg.

Huvudet på spiken, av Isabella, det är i alla fall vad jag tror.
Vad tror du?

Bianca Ingrosso bemöter rövryktena

Bianca Ingrosso tar till sin Instagram Story för att bemöta alla rykten som tydligen går om hennes bakdel.
Skvallerkontot ”Exonphspoiler” har exempelvis insinuerat att Bianca gjort fillers i rumpan och postade följande inlägg på sin story. Kommentaren längst ner kommer från Biancas inlägg här ovan.

Så här har Bianca bemött det hela på Instastory.
Jag skriver ut texten under varje kollage.

Bild 1: När hälsan är bättre vilket lett till lite viktuppgång. Träning ger muskler och annorlunda vinkel för er leder till att ni (vissa idioter) beter sig så här. Aldrig är man bra nog för er. Och ni säger att det är vårt fel att vi har/haft eller får ätstörningar??? Tack gode gud att jag inte bryr mig längre.

Bild 2: Har ni liksom aldrig hört talas om träning? Och har ni aldrig sett en tjej med lår?

Bild 1: Det här är bäst. Så så ARG är hon. Tåla kritik för min numera mer tränade kropp? ?

Bild 2: Det är klänningen, mat och lite träning. That’s all…… Skräll

Bild 1: Och till er mina yngre älskade tjejer som följer mig här och kanske tar till er negativt av vad folk skriver till mig och jämför er. Ni är fina precis som ni är!! Hör ni mig ❤️
Lyssna inte på tanterna som inte vet hur man beter sig.

Bild 2 har jag (Bloggbevakning) skrivit: Att Bianca skriver att följarna är fina som de är är så klart bra, men det känns inte särskilt genuint med tanke på att hon själv såg ut så här för bara några år sedan och knappt går att känna igen idag.
Det blir ingenting annat än en platt floskel.

Trovärdigt hade väl i så fall varit att Bianca sagt att ”Om ni, när ni är vuxna, fortfarande är missnöjda med hur ni ser ut, så som jag var, så kan ni göra någonting åt det. Låt det i så fall bli ett genomtänkt och välgrundat beslut, som inte påverkats av rabattkoder eller liknande, och tänk efter både en och två gånger innan ni går vidare för en konsultation”. 
DET hade varit trovärdigt, för det Bianca hasplar ur sig nu är ingenting annat än skenhelighet galore.
Precis som jag skrev här om Paula Rosa kommande bröstförstoring och hur hon formulerat sig i sitt inlägg, så är det lite samma sak här.

Bianca har inte gjort något av sina ingrepp som reklamsamarbeten, ett problem som jag valt att lägga mitt fokus på i mitt jobb med Bloggbevakning när det kommer till plastikoperationer och skönhetsingrepp.
Det är klart att det finns problematik med att stora förebilder opererar sig, absolut, men samtidigt är de vuxna människor, som gör vad de vill med sina egna kroppar.
Däremot har jag ett problem med den skenhelighet som Bianca visar prov på med sitt uttalande här ovan.
Det låter bra, absolut, men eftersom det är så uppenbart inkompatibelt med signalerna hon sänder ut så blir det ett problem i sig.
Kommer hennes unga följare tro på det hon säger? Eller på det hon gör?