Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Gustav Fridolin: "Låt även eleverna få en andra chans"

Gustav Fridolin
1 av 1

Gustav Fridolin

Leif R Jansson / SCANPIX

Debatt | 01/03/2014 14:00

I kväll är det dags för Andra chansen i Melodifestivalen. Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet, vädjar här om att även elever i den svenska skolan ska kunna få en andra chans.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Ikväll är det dags för andra chansen. Åtta artister ligger i startblocken och väntar på signalen som inleder kvällen där ännu en möjlighet att nå den åtråvärda finalen hägrar. 

Rösten trimmas, koreografi och kläder justeras, allt måste stämma. En soundcheck innan en viktig spelning rymmer en förtätad stämning som är svår att beskriva för människor som aldrig upplevt den. En kittlande anspänning, nervöst men fantastiskt roligt. Strax innan entré riktas den fulla uppmärksamheten mot scenen och framträdandet. Förnimmelsen om publikens närvaro finns där, men tar inte överhanden.

Melodifestivalen har utvecklats till en nationell angelägenhet, en flera veckor lång folkfest kantad av kantad av glädje och motgång, segerrus och besvikelser. En hel nation rycks med i spekulationer, alla har sina favoriter, nya melodier vinner fäste i människornas medvetande, kanske för evigt. Ibland går det extra bra för melodifestivalvinnaren. Det klassiska exemplet är Abba, som också vann den europeiska finalen och tog hela världen med storm. Sedan dess har popmusiken en särskild plats i svenskarnas hjärtan. 

Sverige är en musiknation. Varje dag njuter många människor av den glädje som ett aktivt musikutövande ger. Tack vare tillgänglighet till replokaler och studios snickras det varenda dag på nya låtar och produktioner. De flesta når inte hitlistan, men själva processen är av enormt värde för dem som skapar. I skolan vet vi att estetisk och konstnärlig verksamhet har positiva effekter på elevernas skolprestationer: läs- och skrivfärdigheter utvecklas liksom språkliga förmågor. Mycket talar för att estetik även är gynnsam för matematiken och förmågan till kritiskt tänkande. Men viktigast, skapande verksamhet är positivt för elevens hälsa och välbefinnande.

Därför är alliansens nedskärningar på estetiska ämnen kontraproduktiv. De ville att eleverna skulle sluta spela, sjunga och komponera, och istället ägna sig åt matematik. Men det slår fel; människan är inte fyrkantig, hon är en mänsklig helhet och behöver såväl estetisk som själslig stimulans för att utvecklas, även i matematik, naturvetenskap och läsning.

Miljöpartiet vill att estetiken får en mer framskjuten position i skolan. Alla gymnasieelever ska få del av minst ett estetiskt ämne. Den kommunala kultur- och musikskolan ska bli tillgänglig för alla. Storleken på dina föräldrars plånbok eller var du växer upp i landet ska inte avgöra om du får möjlighet att pröva på ett instrument, delta i teater eller lära dig måla.

En aktiv kulturpolitik ska ge våra konstnärliga talanger möjlighet att blomma ut. De som bryter ny konstnärlig mark öppnar dörren för framtidens melodifestivalvinnare och exportsuccéer. Våra kulturarbetare ska få verka under rimliga ekonomiska villkor och ska stå fria från såväl politisk styrning som kortsiktiga kommersiella villkor.

Vår kreativitet är en tillgång som måste tas tillvara, en resurs att bruka och förädla. Det var inte järnet och skogen som byggde Sverige starkt. Det var vår kreativa förmåga att ta tillvara det som är våra rikedomar. Så var det då, och så är det idag. Ikväll får åtta artister en andra chans. Låt även våra elever få en andra chans att utveckla sin musikaliska potential.

Gustav Fridolin
Språkrör (MP), riksdagsledamot och folkhögskollärare

Kan du tänka dig att rösta på Miljöpartiet?