Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betygssystemet förstör vår framtid

Ines Talic , Maryam Salah och Justyna Zielinska tycker till om betygssystemet.
1 av 4

Ines Talic , Maryam Salah och Justyna Zielinska tycker till om betygssystemet.

Privat/Privat/Privat

Ines Talic.
2 av 4

Ines Talic.

Privat

Maryam Salah.
3 av 4

Maryam Salah.

Privat

Justyna Zielinska.
4 av 4

Justyna Zielinska.

Privat

Debatt | 11/02/2016 15:45

Debattörerna: Vi borde se till att våra ungdomar kan bli bedömda på ett rättvist sätt, att de slipper bli klassificerade för något annat än vad de verkligen är.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Hur ska man bli rättvist bedömd när man blir klassificerad?

Syftet med betygen är att de ska vara ett hjälpmedel som bedömer eleven utifrån dennes förmågor och kunskaper, för att hjälpa dem att vidareutbilda sig till det yrke som eleven önskar sig. Eftersom det påverkar elevens framtid så måste eleven bli rättvist bedömd.

Det påstås att det är de svenska elevernas lathet som är grunden för problemet. Det kan stämma till viss del, men den viktigaste faktorn är betygssystemet.

I dag blir en elev bedömd på flera olika kriterier, vilket innebär att man får ett enskilt betyg för varje moment. Många elever anser att kraven är för höga, men problemet ligger inte där.

Likaväl som ambitiösa elever kan få höga betyg, kan även de som inte satsar lika mycket. Man skulle kunna tro att problemet ligger i att ett moment kan skänka resten av betyget, men i själva verket är huvudorsaken kriteriernas bedömning.

Elevernas kunskaper och förmågor kan inte uppskattas på rätt sätt när betygssystemet kräver att varje punkt ska uppfyllas med finess och perfektion. Att det krävs av eleverna att vara mänskliga robotar.

Kriterierna är hårda och krävande. Elever kämpar för att uppfylla kraven för vart och ett av de, men får istället stå ut med ett eko av "misslyckad" när betyget sänks från A till D på grund av betygsystemets onödiga petighet.

Man får ofta höra att studiemotivation är nyckeln till framgång inom skolan. Hur kan man bli studiemotiverad, när man verkligen förstått själva uppgiften, men får ett D i betyg eftersom man inte var tillräckligt källkritisk i sin uppsats?

Hur kan man bli studiemotiverad, när man verkligen gjort sitt bästa och ändå blir klassificerad som mindre kunnig, eftersom ens hantering av kunskapen man erhåller finns inte med på papper?

Betygen kan ha många olika definitioner för alla, men i dagens samhälle betyder det bara en sak: Det är det enda mellan eleven och en bra framtid.

När eleverna sedan ska söka och utbilda sig vidare, är betyget deras enda chans. Betyget som så många har sömnlösa nätter för och mer ångest än en ung människa någonsin borde ha.

Betyget, som skall vara en källa för huruvida personen i fråga är kompetent eller inte. Vad är det för mening med en källa som är skriven av så kallade "kunniga personer", om den är opålitlig och falsk? Är det verkligen så att samhället har nått en sådan nivå att den inte har moralen nog att stoppa orättvisan som sker, som påverkar tusentals liv dagligen?

Många har nog hört om de resultat som visar att eleverna i Sverige blir allt sämre internationellt jämfört, att utbildningen i Sverige måste bli mer strikt och tas på mer allvar.

I en statistik som har gjorts av PISA från år 2000 och uppåt, kan man tydligt se hur elevernas resultat har försämrats med åren. Medelvärdet, som låg på 512 poäng år 2000 har under åren gått ner till 482 poäng. Sverige kunde har legat bland de topp 15 länderna i listan; men har blivit ersatt av Australien med sina medelpoäng på 512 på elfte plats. Sverige har hamnat på den 29:de platsen. Om utbildningen i själva verket hade tagits på allvar hade det inte fortsatt på detta vis.

I stället för att se till att varje misstag ska bli mer tydligt och stämpla eleverna utan att ha överseende på om de faktiskt kan hantera informationen och använda sig av den i det verkliga livet, bestämmer ett av kriterierna vare sig den här eleven ska bli stämplad som kunnig eller inte.

Om eleven ska tas på allvar av andra som inte sett vad de kan, och har betyget som den enda källan. Ett betyg, som inte stämmer. Ett betyg som först sett till att eleverna blir stressade, men som sedan låter all hopp och studiemotivation sjunka medan ångesten tar över.

Vi borde inte se till att öka det negativa som redan finns. Vi borde se till att våra ungdomar kan bli bedömda på ett rättvist sätt, att de slipper bli klassificerade för något annat än fvad de verkligen är.

Vi borde hjälpas åt att skapa en bättre framtid genom att skapa ett bättre betygsystem, som faktiskt ökar elevernas studiemotivation och som ser till att definitionen av betyg verkligen ska stå för bedömning av kunskap.

Ines Talic

Maryam Salah

Justyna Zielinska

Håller du med?