Ola Frykman skriver om att lärare måste våga stå upp emot föräldrar som försöker lägga sig i undervisningen.
1 av 3
Ola Frykman skriver om att lärare måste våga stå upp emot föräldrar som försöker lägga sig i undervisningen. - Foto: TT/Privat
2 av 3
- Foto: TT
3 av 3
- Foto: JESSICA GOW / JESSICA GOW / TT

Lärare: Föräldrar ska inte få styra undervisningen – vi lärare måste våga säga nej

Ola Frykman: "Det är vi som har kunskapen och helhetsbilden. Den kraften är vår profession och yrkesstolthet när vi möter föräldrar som i godtyckliga diskussioner inte vill ta till sig vår kunskap utan argumenterar utifrån vad personen ifråga inte "gillar" eller "tycker om"".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Föräldrar klagar ibland över hur lärare lägger upp undervisningen, att de inte har ordning på klassen, inte tillgodoser barnets behov eller har orättvis bedömningen av deras kunskaper. Detta är ett axplock av åsikter och uppfattningar som lärare ibland utsätts för men i den rådande debatten lyfts inte huvudfrågan. Hur lärarkåren hanterar detta och varför föräldrar exempelvis ges utrymme att med sina åsikter knäcka lärare eller sprida osanna rykten om hur läraren undervisar för att det inte sker efter deras vilja och tyckanden.

Ifall vi vill ändra på denna situation måste vi på ett enklare och tydligare sätt utbilda föräldrarna om vad vårt uppdrag innebär, hur vi efter styrdokumenten (läroplan, värdegrund och skollagen) arbetar och på vilka sätt vi applicerar det i undervisningen. Detta är avgörande för vår profession vilket är vårt ansvar att tydliggöra. Vi kan inte skylla på jobbiga föräldrar eller oförstående politiker och betrakta oss som offer när vi inte tar detta ansvar.

Styrdokumenten ålägger mig att forma undervisningen efter varje elevs mognad, förutsättningar, bakgrund och eventuella svårigheter. Eleven ska få kunskaper i att ta och visa hänsyn och kommunicera på ett respektfullt sätt där olikheter accepteras. Eleven ska förstå innebörden av samarbete och ansvarstagande och utifrån gruppen/klassen lära sig hantera konflikter och missförstånd för att kunna verka i olika gruppkonstellationer. Läraren ska också lära ut ämneskunskaper så att de klarar av gymnasiet, framtida studier och vara delaktig i det framtida samhället.

Det är detta som är det komplexa i vårt uppdrag. Att se till varje elevs behov och även till deras förutsättningar i en gruppkonstellation där eleven samtidigt är beroende av och påverkar gruppens förmåga att skapa en trygg studiemiljö där alla kommer till tals.

Men i stället för konkreta diskussioner där vi utifrån vårt uppdrag utbildar föräldrarna, hamnar vi ofta i diskussioner om orättvisa bedömningar av kunskaper, att eleven inte fått den hjälp som eleven just då ville ha. Att läraren är oengagerad och opedagogisk för det är en stökig studiemiljö och inte hanterar konflikter och motsättningar på ett professionellt sätt.

Men hur ska föräldrar och oförstående politiker få förståelsen för och kunskapen om det komplexa och svåra i vårt uppdrag när vi i offertänket låter deras okunskap bli den rådande sanningen? Då kan vi inte kräva att föräldrar och även oförstående politiker ska bli medvetna om och förstå de komplexa undervisningssituationer som vi dagligen möter när vi inte delger dem vår verklighet.

Lärarkåren har det professionella ansvaret att på ett tydligare och konkretare sätt delge vår definition av vårt uppdrag och hur vi applicerar det i undervisningen. Det är vi som har kunskapen och helhetsbilden. Den kraften är vår profession och yrkesstolthet när vi möter föräldrar som i godtyckliga diskussioner inte vill ta till sig vår kunskap utan argumenterar utifrån vad personen ifråga inte ”gillar eller tycker om”.

Men då måste vi sluta vara ett offer och stå upp för vår profession.

Ola Frykman,
Idrottslärare, tidigare delen.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Borde föräldrar lägga sig i mindre?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.
Senaste nytt

"Jag körde rattfull med ena dottern i bilen"

13 Dec 2022, 11:12

En stark välfärd är det enda som kan rädda svensk psykiatri

10 Sep 2022, 18:41
DEBATT: ​​"Man kan önska att jag var ett undantagsfall. Men jag är vuxen nu och med åren har jag träffat alldeles för många människor med liknande berättelser. Berättelser om en psykiatri som inte fungerar. Det är inte värdigt ett land som Sverige", skriver debattören och socialdemokraten Felicia Torpman.

DEBATT: "Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar"

8 Sep 2022, 15:20
"Regeringen pratar gärna om sin feminism, men satsningar på kvinnosjukdomar lyser med sin frånvaro. Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar och öronmärker resurser till forskning om kvinnosjukdomar", skriver Elisabeth Svantesson (M) och Matilda Ekeblad (MUF).

Därför går jag, Bränsleupprorets ledare, med i Moderaterna: "Arbetar hårdast"

5 Sep 2022, 15:34
"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kan vi en gång för alla sluta klaga på skatten?

10 Jun 2022, 15:24
DEBATT. "Du som klagar. Du har säkert ett välbetalt jobb. Kanske betalar du mer i skatt än grannen. Men vet du? Det är inget straff. I grunden är skatter något fint. När det går till rätt saker", skriver debattören Felicia Torpman.

Sophie, 13, sätter ner foten: "Hjälp mig att befria försöksdjuren!"

2 Jun 2022, 09:47
INSÄNDARE: "Tänk att vara detta djur som används för att ta fram hudvård till människan, att lida och leva helt i motsats till sin instinkt", skriver Sophie Piper, 13.