Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Vallokalerna har varit stängda i

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Sverige har fortfarande ingen ny regering

"Säkerhetskontroller är mer regel än undantag"

Bita Yari.
1 av 1

Bita Yari.

Privat

Maktkamp24 | 01/09/2014 16:49

Hur är det att vara en ung kvinna med en annan kulturell bakgrund i dagens Sverige? Bita Yari guidar oss #iminoritet.

PROFILEN. Bita Yari, 25, från Malmö, ger oss en bild av hur det vara av en annan kulturell bakgrund i Sverige.

Bita, vad innebär det för dig att ha en annan kulturell bakgrund?

– För mig innebär det att jag förväntas leva upp till vithetsnormen för en kvinna. Att jag exempelvis ska platta mitt hår och avlägsna all kroppshår.

–Men det sitter även i mitt beteende. Till exempel anpassar jag mitt sätt att prata på, för att bli tagen på större allvar. Om jag pratar med en vit person med medelklassbakgrund, så märker jag hur jag pratar mer akademiskt.

– Medelklassen och överklassen har tyvärr företräde för vad som är legitimt och rätt. Därför tror jag att jag och många andra försöker prata mer som dem i vissa situationer, för att själva få makt och bli tagna på allvar.

När förstod du att hade en annan kulturell bakgrund?

–  Jag vill börja med att säga att begreppet "etnisk" och "etnicitet" är ett finare ord för "ras". Som vi vet så finns inte raser. Ett annat ord som används är "rasifierad", för att påvisa att en person "blir en ras av andra". Det vill säga att etnicitet/ras konstrueras av de som ser en som "något annat".

– Jag förstod att min omgivning inte såg mig som vit redan när jag började grundskolan. Till exempel så skickades jag på extra undervisning i alla ämnen. Det antogs att jag hade svårt för skolämnena på grund av att svenska språket inte var mitt förstaspråk.

– Ett annat minne är när ett gammalt par pekar på mig och min pappa i ett varuhus och säger: "Titta, där är sånna invandrare". Sådana här bemötanden i skolvärlden och utanför konstruerade mig som "invandrare".

Har du stött på några problem?

– Kroppsvisitering och extra säkerhetskontroller vid flygplatser är mer en regel än ett undantag – det står att jag är född i Irak i mitt pass.

– Visa väskan i mataffärer i kassan, när inte alla andra har behövt göra det.

– Jag kan känna mig misstänkliggjord på grund av min blotta existens. Det kan vara när jag är på lägenhetsvisning, arbetsintervju, vistas i "vita rum" eller går i affärer och känner att jag måste bete mig på ett så "ärligt" och så lite suspekt sätt som möjligt. Jag känner ofta att jag måste prata med ansvarige på plats för att "visa mig duktig". Det är inte förrän på senare år jag blivit medveten om att jag gör så här och att det beror på rasism.

Tycker du att diskrimineringen är tydlig och synlig mot de som har en annan kulturell bakgrund?

– Ja, jag ser hur rasistiska och nazistiska partier växer och det speglas i vårt samhälle. Exempelvis ser jag regelbundet hur rasifierade nekas komma på bussen när deras busskort krånglar, medan svenskar inte alls behöver stå till svars för ett busskort slut på pengar. Jag hör sedan andra svenskar uttala sig rasistiskt om att "invandrare alltid gör så, försöker åka gratis". Istället för att ifrågasätta kapitalismen, så passar vita människor på att överordna sig rasifierade.

– Sedan ser jag också en tydlig hierarki bland rasifierade grundad på hudfärg, där till exempel somalier inte har lika mycket makt som iranier. Människor vill vara så vita som möjligt och vänder sig därför mot varandra för att visa sig "bättre" än sin näste. Som när barn på skolor och förskolor, som jag tidigare har arbetat på, vägrar hålla svarta barns händer. Gamla kollegor som tycker att det är okej att använda ordet "n-gerboll" och som tror att alla kurdiska tjejer blir bortgifta.

Vad är okej och vad är inte okej att säga om dig som har en annan kulturell bakgrund?

– Kortfattat – oavsett ursprung är det inte okej att kränka någon. Om det ska skämtas så är det på mina eller skämt-objektets premisser.

– Känn av läget, är det nödvändig att vara rasistisk? Analysera, vad är rasistiskt att säga? Om du och en vän har en jargong där det dras rasistiska skämt, våga ifrågasätt den och vad som känns okej. Jag tror vi alla bär med oss rasistiska och sexistiska tendenser som vi inte är medvetna om. Personligen är jag less på att höra skämt om att jag är kurd och att människor ska göra sig roliga över det.

Har du några exempel på sådana meningen?

– "Vad fint du pratar!" av personer som tror att jag ska bryta på svenska, som om brytningar/dialekter vore något fult. "Bita? Bits du? Ha ha ha" och allmänna skämt om mitt namn, som om det är första gången jag hör det. "Vart är du ifrån? Egentligen?. Samt att alla skämt om att kurder är håriga är så tröttsamt.

Hur tycker du att partierna kan jobba mot diskriminering och hatbrott?

– Jag tror inte på partipolitik och parlamentarism som den ultimata lösningen, så jag sätter ingen tilltro till att partier ska fixa rasismen. Jag tror att rasism, det vill säga splittring av människor, uppstår utifrån kapitalismen – som tar sig uttryck genom till exempel konkurrens om pengar, jobb, bostad –  och därför måste vi ta över produktionerna och fördela resurserna mer rättvist i samhället. Då ska vi nog se att rasismen, sexismen och homofobin också kommer att lösas.

– Men de som har makt, vare sig det är partier, lärare, ansvariga i föreningar, borde aktivt jobba med att synliggöra och motverka patriarkala mönster och diskriminering av rasifierade, hbtq-personer, funktionshindrade, fattiga, överviktiga etcetera. En större medvetenhet om härskartekniker och makt borde läras ut i skolan.

---

LÄS MER OM #IMINORITET:

DEL 1: Marwa Karim: "Folk undrar om jag vill leva ett 'normalt' liv"

DEL 2: Henrik Fannkvist: "Roligt när föräldrar får panik och väser: 'Titta inte på honom'"

DEL 3: Nicolas Näsman: "I bland pratar folk engelska med mig"

DEL 4: Tina Åkerman: "'Lebb' är bland de värsta orden jag vet"

DEL 5: Danial Moeeni: "Queer är en åsikt – det är inte en läggning"

DEL 6: Yrsa Hagström: "Fel av homosexuella att välja att ta 'den bisexuella vägen ut'"

DEL 7: Haris Delic: "Islamofobi är en typ av rasism som finns på alla plan i samhället"

DEL 8: Emilio Prado: "Jag avskyr när man härmar spanska på ett 'humoristiskt' sätt"

DEL 9: David Skansholm: "Det är tröttsamt att alla 'har en diagnos' nu för tiden"

KRÖNIKA: Magda Omerspahic: "Dags att lämna plats åt dem i minoritet"

Håller du med Bita?