BMW M3 Touring är både praktisk och prestandastinn.
BMW M3 Touring är både praktisk och prestandastinn. - Foto: Morgan Petri

BMW M3 Touring testad: Visar att suvar är onödiga

En av bilvärldens mest välrenommerade beteckningar stavas M3 och har sedan 1986 varit BMW:s mest klassiska modell. Det har flera gånger varit snack om att en kombi ska äntra marknaden, men det har inte blivit verklighet förrän nu. Vi har testat.


Den nya modellen är tänkt att kombinera den körglädje och sylvassa köregenskaper med praktikalitet. Det är ett segment som tidigare definierats av Audi RS4 och Mercedes-AMG C 63.

Nu vill emellertid det bayerska märket råda bot på det.

Segmentet för kombi-bilar minskar ständigt. (Foto: Morgan Petri)

Ett atletiskt yttre

Utgångsläget för M3 Touring är den något vassare Competition-varianten – som stoltserar med en rak sexa på 510 hästkrafter som går ner i backen via alla fyra hjul och en traditionell åttastegad automatlåda.

Ordinarie M3 får nöja sig med ”bara” 480 hästkrafter, bakhjulsdrift, och möjlighet att välja till en manuell växellåda.

I termer av praktikalitet får Touring-varianten av M3 ytterligare bara 20 liter extra bagageutrymme, vilket kan härledas till att bagagevolym endast mäts som utrymmet under insynsskyddet. Med fällda säten erbjuder M3 Touring 1 510 liter, att jämföra med 1 441 för exempelvis en Volvo V60.

BMW M3 Touring ser mer aggressiv ut än sina tyska konkurrenter. Den saknar den diskreta exteriör som prestandakombibilar från förr hade – ett praktexempel är den avlägsna släktingen BMW E61 M5.

I stället möts man av en bestämt muskulös pjäs och i den militärgröna lack vår testbil var försedd är det svårt att inte vända sig om efter man har parkerat bilen. Fronten är fortsatt en vattendelare.

BMW M3 Touring har ett nylle som är vattendelare i branschen. (Foto: Morgan Petri)

Tysk funktionalism

På insidan var vår testbil försedd med märkets skalstolar, som får samma betyg i ergonomi som en kyrkbänk. De är dock fenomenalt duktiga på att omfamna föraren, vilket behövs vid mer inspirerande körning.

Baksätet är rymligt och kombiutförandet innebär mer plats för de i baksätet. Undertecknad satt i baksätet i några timmar på en längre tur och upplevde aldrig någon som helst ergonomi-relaterad problematik.

M3 Touring är försedd med ett mätarhus på 12,3 tum och en infotainmentskärm på 14,9 tum. Infotainmentskärmen är vinklad mot föraren och tyskarna har anammat en mer digitaliserad approach till interiören.

Det innebär färre knappar och reglagen för klimatanläggningen har därför förpassats till skärmen, ett kliv åt fel håll om man frågar oss. Märkets infotainmentsystem har rent generellt tagit en vändning mot det mer komplicerade, med alldeles för många menyval tillgängliga.

Interiört är det funktion som styr, även om märkets infotainmentsystem blivit alltmer komplicerat. (Foto: Morgan Petri)

Med skuffen fylld av körglädje

Vi har tidigare kört nya BMW M3 Touring på bana och kunde då konstatera att den bjuder på samma sylvassa körupplevelse som sitt sedan-syskon. Det är tveklöst den sortens bil som gör att man väljer den långa vägen hem.

Gasen i botten resulterar i en våldsam upplevelse, och accelerationen är ihållande i hastigheter mest lämpade antingen för banan eller den tyska motorvägen.

På pappret väger M3 Touring 85 kilogram mer och det förlängda taket innebär att tyngdpunkten har flyttats högre upp. Att märka någon skillnad på M3 Touring kontra sedan rent kördynamiskt är praktiskt taget omöjligt.

När det gäller mer alldaglig körning är inte komfort något som BMW har grubblat över med M3 Touring. Med det sagt har tyskarna valt att inte helt och hållet äventyra komfort, även om det tveklöst rör sig om en bestämt sportigt inställd familjevagn.

M3 Touring är oerhört hårt satt, men fjädringen hanterar våra grova svenskar vägar utan problem. Den är inte för obekväm att köra runt i, men undertecknad hade valt mindre fälgar för att dra nytta av mer gummi på däcken.

Det finns något orimligt häftigt med just snabba kombibilar och kombinationen av prestanda och praktikalitet är oerhört tilltalande. I segmentet erbjuder M3 Touring tveklöst den bästa kompromissen mellan användarbarhet och kördynamik.

En Audi RS4 framstår som betydligt mer alldaglig medan nya Mercedes-AMG C 63 S har tappat gnistan. Ett alternativ till M3 Touring är Alpina B3 som på pappret erbjuder samma upplägg – en prestandastinn kombi – men utförandet är helt annorlunda.

Alpinan fokuserar betydligt mer på komfort, medan M3 Touring anammar en bestämt atletisk approach.

M3 Touring är bestämt förarorienterad. (Foto: Morgan Petri)

BMW M3 Touring gör allt – och lite till

M3 Touring är BMW:s försök att erbjuda något som entusiasterna har suktar efter i år och dagar. Konceptet är redan beprövat och efterfrågan på nya M3 Touring är ett kvitto på hur efterlängtad den varit.

För pengarna får man en extremt välrundad kombi som erbjuder genuint hårresande prestanda och färdigheter lämpade för bankörning. Komfortmässigt är den inget att skriva hem om, men den är absolut bekväm nog för att brukas till vardags.

M3 Touring visar även hur onödiga suvar är, särskilt när det gäller prestandamodeller. Prispåslaget kontra sedanen på blott 20 000 kronor är givet i sammanhanget och gör en redan imponerande bil ännu bättre.

BMW M3 Touring utmärker sig i segmentet. (Foto: Morgan Petri)

Betyg av BMW M3 Touring: 4,5/5

BMW M3 Competition Touring (2024)
Motor: 3,0-liters, rak 6:a, 510 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,6 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 865 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4794/1903/1436 mm
Pris: 1 074 700 SEK (testbil cirka 1 400 000 SEK)

Bil
/
/
BMW