Ferrari 296 GTB
Ferraris hybridbilar går som tåget - Foto: Ferrari

Ferrari miljösatsar – sålde nära 50 procent laddhybrider 2023

Ferrari har byggt sitt varumärke runt sportbilar med törstiga bensinmotorer, men 2023 var nästan hälften av märkets vagnar laddhybrider.


Laddhybrider är egentligen ingen större nyhet inom bilindustrin, och i dag är vi vana att se hur rena elbilar står för en allt större av de stora märkenas försäljning.

Hos sportbilstillverkare som Ferrari går utvecklingen emellertid långsammare, och det är först nu som elektrifierade drivlinor närmar sig en 50-procentig andel av produktionen.

Aston Martins dyrgrip till salu i Sverige: För 79 miljoner

2023 blev ett rekordår

Det tuffa ekonomiska läget verkar inte ha påverkat köparna av exklusiva sportbilar överdrivet, och 2023 blev ett rekordår för Ferrari.

Försäljningen ökade med 3,3 procent till 13 663 bilar, och hela 44 procent av dessa var laddhybrider. Detta är en dubblering av antalet hybrider jämfört med 2022.

I dagsläget tillverkar Ferrari de två laddhybriderna 296 och SF90, som båda är låga sportvagnar med sina motorer monterade i mitten.

Norsk Tesla kraschade i havet – räddades av bastuflotte

Hybrid-suv på ingång

Under de närmaste åren väntas Ferrari lansera fler hybridmodeller, exempelvis en laddbar version av suven Purosangue, vilket troligtvis kommer att öka hybrid-andelen av märkets försäljning.

Än så länge säljs Ferrari Purosangue enbart med en V12-motor, och modellen var drivande i märkets försäljningstillväxt under slutet av 2020.

Suven Purosangue ryktas komma som hybrid - Foto: Ferrari

Man har dock sagt att man kommer att begränsa försäljningen av suven till högst en femtedel av den totala produktionen.

Ikoniskt märke från Italien återuppstår – med ny elbil

Ingen rast eller ro för Ferrari

Det svåra ekonomiska läget verkar som sagt inte ha påverkat Ferraris kunder nämnvärt.

Det legendariska märkets orderböcker är nämligen fulla nog att täcka produktionen fram till slutet av 2025, vilket betyder att den som beställer en bil nu kan vänta sig leverans år 2026.

Under 2024 planerar man att lansera tre nya modeller som alla kan antas erbjuda någon form av hybriddrift.

En ren elbil, som ska byggas i den nya “e-byggnaden” vid fabriken i Maranello, ska lanseras i slutet av 2025.

År 2030 ska elbilarna och hybriderna stå för 40 procent vardera av företagets försäljning, vilket endast lämnar 20 procent kvar åt bensinbilarna.

Bilkungen von Koenigsegg är Sveriges bästa entreprenör

Bil