Bosses elbil
Elbilen Fisker Ocean har tappat ordentligt i värde - Foto: Fisker

Bosses elbil tappade 340 000 kronor i värde – på två månader

Marknaden för begagnade elbilar har varit tuff i Sverige den senaste tiden, då många modeller har tappat mycket i värde på kort tid. Vissa märken är dock mer drabbade än andra. En bilägare fick nyligen sin två månader gamla elbil värderad, och den hade tappat halva sitt värde.


Nyheter24 rapporterade nyligen om att den amerikanska webbsidan Edmunds, som fått sin Fisker Ocean testbil värderad. Bilen hade efter bara två månader på vägen tappat hela 70 procent av sitt värde.

Aftonbladet har pratat med den svenske Fisker Ocean-ägaren Bosse Nygårds, som nyligen har fått sin elbil värderad med liknande resultat.

Kalldusch: Elbilen tappade 70 procent i värde på två månader

Tappat 352 000 kronor i värde

Den två månader gamla elbilen med 500 mil på mätaren värderades av BCA på uppdrag av Fisker, och den uppskattade värderingen blev 340 000 kronor.

Priset Bosse betalade för sin Fisker Ocean i Ultra-utförande var strax över det dubbla; 692 000 kronor. Han undrar dock om värderingen kanske ändå är i överkant. 

– Vet du vad jag tänker, vem köper den för 340 000 kronor, vem vill köpa en Fisker nu?, säger han till Aftonbladet.

En knivig situation

De stora pristappen på Fisker Ocean beror egentligen inte på att den är en elbil, utan att företaget befinner sig i en minst sagt beklämmande ekonomisk situation.

Företagets aktie har avnoterats från New York-börsen, och efter att samarbetssamtal med en större biltillverkare gick i stöpet går ryktena om en stundande konkurs.

För att få lite klirr i kassan har Fisker nyligen satt kraftiga rabatter på de bilar man har i lager. I Sverige ligger rabatterna på upp till 210 000 kronor.

En elbil med många problem

Ocean är märkets första bilmodell, och blev kraftigt försenad. När leveranserna väl drog i gång hade bilarna otaliga fel och brister.

Modellen har ett flertal gånger utretts av amerikanska myndigheter för säkerhetsbrister, och kunderna rapporterar om mjukvarubuggar, bristande effektivitet och uteblivna funktioner.

Bosse berättar för Aftonbladet att förbrukningen i hans bil är den dubbla av vad den ska vara, och att funktioner han betalat för inte har levererats.

– Dom bara snackar om att det kommer uppdateringar, men går de i konkurs så kommer det ju inga fler. Då har man köpt saker man aldrig fick, säger han till Aftonbladet.

Varningen: “Direkt farligt” att göra detta med takboxen

Inte ett riskfritt köp

Skulle Fisker gå i konkurs kan det medföra fler problem än att kunderna inte får uppdateringar de har blivit lovade, utan det kan också bli problem med garantin på bilarna.

På Fiskers hemsida varnar man för att kunden kan få ”begränsad support och begränsade tjänster för fordonen”, samt att en konkurs kan leda till att företaget inte kan hjälpa till med nybilsgarantin.

”Genom att ingå ett avtal om köp av fordon efter den 5 april 2024 förklarar köparen av en Fisker Ocean att han har informerats om detta och ändå vill köpa en Fisker Ocean med hänsyn till den risk som beskrivs”, står det på hemsidan.

Nya super-Teslan avslöjad: Så snabb blir den

Bil