Takboxen
Det gäller att montera takboxen på rätt sätt - Foto: Janerik Henriksson/TT

Varningen: “Direkt farligt” att göra detta med takboxen

Under vintern är det numera inte helt ovanligt att se elbilar åka runt med takboxen monterad åt fel håll. Poängen är att det sänker luftmotståndet och därmed ökar räckvidden. En expert varnar nu för påhittet, och menar att det kan vara “direkt farligt”.


En av de största problemen med elbilar är att de är väldigt känsliga för luftmotstånd, och när man inför semestern monterar en takbox påverkas räckvidden därför avsevärt.

Av den anledningen kan det vara lockande att hitta sätt att minska takboxens luftmotstånd, och ett sådant hittades för några år sedan av Tesla Club Sweden.

Man monterade takboxen bakvänd, och fann att man fick samma räckvidd som när man körde med enbart takräcken monterade. Att ha boxens tunna ända bakåt skapar nämligen mindre turbulens.

Med rättvänd box ökade förbrukningen med hela 16 procent.

Mutor vid bilbesiktning: 100-tals misstänkta fall hittade

“Direkt farligt” enligt experten

Att köra med kepsen bak och fram, så att säga, har sedan dess blivit populärt bland elbilsförare. Detta ska man dock passa sig med, varnar Emma Kostolny, produktchef på Thule, i en intervju med Aftonbladet.

 – Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, den är inte skapad för att bakänden ska gå först, säger hon.

– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen.

Många bilar kan få körförbud – när gamla mobilnät stängs ner

Finns bättre alternativ till takbox

Aftonbladet lyfter att det finns alternativ till att köra med takboxen bak och fram, där man slipper riskerna nämnda ovan.

Denna takbox är tänkt att sitta "bakvänd" - Foto: Calix

Calix bygger exempelvis en box som är tjock där fram och tunn i bakändan, och därför ser ut att sitta monterad bakåtvänd. Man kan också välja en så kallad bakbox, som monteras på dragkroken i stället för på taket. En box av denna typ kan till och med förbättra bilens räckvidd.

– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen. Det är helt enkelt för att du fyller ut vakuumet bakom bilen, säger Emma Kostolny till Aftonbladet.

Mitt i krisen: 210 000 kronor rabatt på nya elbilen

Fackets senaste går mot Tesla-laddarna – går inte att runda

Bil