Kia EV3 elbil
Kia EV3 är Kias nya eldrivna minsting - Foto: Kia

Vi tittar på nya Kia EV3: En mindre, billigare elbil

Kia fortsätter sin elbilssatsning och utökar EV-produktlinjen. Erik Punt begav sig till Frankfurt för att spana in bilen som ska få gemene man att satsa på en elbil.


EV-produktlinjen, som består av Kias renodlade elbilar, började med mellanklass-suven EV6, följd av den stora sjusitsiga EV9. Nu är det dags för den kompakta suven EV3 att göra entré. 

EV-familjen utökas

Designmässigt är det tydligt att modellen hämtar inspiration från de två andra EV-bilarna utan att förringa en egen identitet.

EV3 kommer att erbjudas i nio karossfärger – två av dessa har skapats exklusivt för den nya modellen: Aventurine Green och Terracotta.

Läs även: Farliga fel på en av fem husvagnar – det ska du kontrollera

Hållbar och digital

På insidan står hållbarhet i fokus och 28,5 kilogram av materialet är återvunnet. PET-plast som ofta används i dryckesförpackningar och som är en av de plastsorter som är lättast att återvinna återfinns i bland annat mattorna, takklädseln och dörrarmstöden. 

Hållbarhet är ett av ledorden för EV3 - Foto: Kia

De detaljer som är av återvunnen plast har en textur med acceptabel kvalitetskänsla. Desto värre är det med annan hårdplast som inte imponerar utan känns både repkänslig och billig.

Mittkonsolen har ett integrerat och skjutbart bord samt ett rejält förvaringsområde. Elektronik, som bärbara datorer och surfplattor, kan placeras på bordet när fordonet står stilla vilket borgar för produktiva laddpauser. 

Formspråket smälter in med större EV-modeller - Foto: Kia

När det gäller infotainmentsystemet består det av en 30 tum stor panel som inkorporerar två 12,3-tumsskärmar och en fem tum stor skärm för luftkonditioneringen. Men det är inte bara skärmarna som står i fokus utan det finns flera fysiska knappar för att främja en god användarvänlighet.

Imponerande räckvidd

Det är tydligt att Kia fokuserat på att leverera en bil som är paketerad för elektrisk prestanda och utrymmen i toppklass.  

“Med en WLTP-körsträcka på upp till 600 km och snabbladdningskapacitet svarar EV3 på vanliga farhågor om elbilar.” säger VD:n Ho Sung Song och framhäver därmed en av EV3:s mest framstående styrkor.

Den långa räckvidden har man delvis lyckats med tack vare väl optimerad aerodynamik. Cd-värdet är låga 0,263. Med standardversionen kommer man 410 kilometer.

Läs även: Höjd ränta på billån: Så mycket påverkas månadskostnaden

Plats för många elektroner

När det gäller de elektriska egenskaperna överraskar EV3 med prestanda som tidigare inte setts i storleksklassen vilket särskilt gäller Long Range-versionen. EV3 Standard erbjuds exklusivt med ett 58,3 kWh batteri, medan EV3 Long Range är utrustad med ett 81,4 kWh batteri.

Interiören ger ett luftigt intryck - Foto: Kia

Båda versionerna använder en elmotor som levererar 204 hästkrafter och 283 newtonmeter, vilket möjliggör att 0 till 100 kilometer per timme går på 7,5 sekunder. Maxhastigheten är som för många elbilar tämligen låg och i EV3:s fall är den 170 kilometer per timme.

Långsam laddning

Laddningshastigheten är dock inte exceptionell, med 102 kW för standardversionen och 128 kW för versionen med det stora batteripaketet.

Batterierna kommer dock inte bara att användas för att driva bilen utan Vehicle-to-Load (V2L) kommer finnas tillgängligt för att driva externa enheter som bärbara datorer, små kylskåp, kaffemaskiner eller hårtorkar. Bilen ska även kunna tillgodose V2G (Vehicle-to-Grid) och V2H (Vehicle-to-Home).

Läs även: Farliga felet på Volkswagen ID.4: Dörrar kan öppnas i farten

Liten men praktisk

När det gäller praktikaliteten presterar EV3 bra i sin klass och slår till med ett 460 liter stort bagageutrymme. Dessutom kan man sänka ner lastrumsgolvet för att skapa ytterligare volym. Bagageutrymmet kompletteras även med en frunk som rymmer 25 liter. 

Bilen är kompakt, men bagageutrymmet är ändå stort - Foto: Kia

Frunken är inte särskilt stor men huvudsaken är att den finns så att man slipper smutsa ner det vanliga bagageutrymmet med smutsiga laddkablar. Förvånansvärt många nya elbilar saknar en frunk, trots att det till synes verkar finnas plats för en, så här gör Kia helt rätt. 

Förmodligen prisvärd

EV3 kommer att introduceras i Korea i juli 2024 och sedan följer en lansering i Europa under andra halvan av året. Priserna är ännu inte officiella, men de kommer definitivt att hamna under de 643 000 kronorna som EV6 kostar. 

Kia EV3 har en design som passar segmentet utmärkt samtidigt som bilen erbjuder en hög grad av praktikalitet och tekniskt raffinemang. På papperet ser EV3 lovande ut genom att erbjuda en, förmodligen, prismässigt attraktiv elbil som kan fungera som ensam familjebil. Kia fortsätter att leverera och med EV3 kommer fler än någonsin att kunna ta del av en renodlad elbil från det koreanska varumärket.

Läs även: Färre svenskar vägrar köpa elbil – priset är avgörande

Bil