Vi provkörde nya Volvo EX90 på plats i Kalifornien.
Vi provkörde nya Volvo EX90 på plats i Kalifornien. - Foto: Volvo Cars

Så bra är nya elektriska Volvo EX90: Vi har provkört

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge – så kan man beskriva lanseringen av Volvos nya flaggskepp, Volvo EX90.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Förseningen av Volvo EX90, tillika syskonet Polestar 3, har knappast undgått någon. 

Nu är emellertid båda bilarna äntligen här. Vi satte oss på flyget till den amerikanska västkusten för en första provkörning av EX90. 

Läs även: Vi provkör nya Polestar 3 - räddningen för det krisande bilmärket?

Volvo EX90 satsar hårt på den amerikanska marknaden. (Foto: Volvo Cars)

Lugnt och sansat

Det första man märker med nya EX90 är hur tyst den är, och utmärker sig sannerligen i segmentet - något som inte är helt självklart på Kaliforniens urusla vägar.

Tystnaden blir än mer märkbar när man trycket plattan i mattan. Elmotorerna gör inget som helst väsen av sig och accelerationen blir således tyst och odramatisk. 

Faktum är att accelerationen maskeras så effektivt av den förnämliga komforten att EX90 känns lite sävlig trots att den med Performance-tillägget klarar 0 till 100 på 4,9 sekunder.

Om ambitionen hade varit att skapa en renodlad prestandabil hade den något långsamma upplevelsen varit ett problem, men bilens karaktär passar perfekt för det syfte den är avsedd för.

Läs även: Elbil för 6,4 miljoner - vi provkör nya Rolls-Royce Spectre

EX90 är en av de dyraste Volvo-bilarna någonsin. (Foto: Volvo Cars)
EX90 kommer att leva parallellt med XC90. (Foto: Volvo Cars)

Komfortkungen

Komfortmässigt leverar EX90 med bravur, inte minst med luftfjädringen på i det mjukaste läget. Att kombinera körupplevelsen med det välljudande Bowers & Wilkins-systemet är en fröjd.

Bilen upplevs aldrig sportig men den är trygg, den presterar som man förväntar sig och den kan faktiskt ta kurvor i högre hastigheter än man tror.

Förutom stora motorvägar att köra på, erbjuder Kalifornien även rikligt med sol. Den här solen har en tendens att leta sig igenom den fasta takluckan och förvandla EX90 till ett växthus. Visserligen kyler vi AC:n ner bilen, men det finns inget sätt att stänga ute solen, varken genom taket eller fönsterna i bakdörrarna. 

Läs även: Hur snabbt får en brandbil köra?

Interiören bjuder på en digital historia. (Foto: Volvo Cars)
Baksätet är inte så rymligt som man kan tro. (Foto: Volvo Cars)
EX90 går att få med upp till sju platser. (Foto: Volvo Cars)

Plast en masse

EX90 kommer inte att erbjudas med något konventionellt läder alls. Det är klädselmaterialet Nordico som erbjuds, namnet på Volvos nya läderimitation vilket med andra ord är plast. I topputförandet kommer istället att vara ullklädseln som vi bland annat testat i nuvarande XC90

Ulltyget är läckert med en härlig textur som även fungerar bra i varmt klimat. Det som däremot är helt oförståeligt för mig är hur man låtit besudla det vackra materialet med vit läderimitation på bland annat nackstödet. Sedan när har läderimitation i kulören vit åldrats väl i närvaro av hårspray, vax och svett? 

Det är framför allt materialvalen som drar ner intrycket av interiören något. Känslan i läderimitationen som täcker ratten, instrumentpanelen och flera andra ytor når helt enkelt inte upp till den nivå som högkvalitetsläder erbjuder. Designmässigt är interiören däremot en fullträff.

Läs även: Vilken elbil får dra mest? Här har du svaret

EX90 har förhållandevis långt kvar till att lösa all mjukvaruproblematik. (Foto: Volvo Cars)

En stabil grund att stå på

Volvos nya flaggskepp bjuder på en läcker design och spelar hårt på den skandinaviska design-trumman. Rent kördynamiskt är den trevlig att ratta, samtidigt som komfortnivån är hög och prestandan god.

Men de kraftiga förseningarna indikerar att Volvo inte riktigt greppat hur man arbetar med en centraldator och att mjukvarutveckling är ruskigt svårt när man har en utmanande utgångspunkt organisatoriskt.

Förhoppningsvis kan man lägga de värsta åren till historien nu när man till största del klarat av att tämja teknologin. Det lär däremot dröja ett antal år innan alla utlovade funktioner är på plats och levererar som tänkt, vilket sannerligen inte borde vara fallet. 

Läs även: Miljövidriga biltypen är mer populär än någonsin

EX90 är ett viktigt steg i Volvos elektrifieringsresa. (Foto: Volvo Cars)

Första intryck av Volvo EX90: 4/5

Volvo EX90 Twin Motor (2024) 

Motor: Två elmotorer, 409 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 614 km
Vikt: 2580 - 2780 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5037/1964/1747 mm
Pris: från 997 000 kronor

Volvo EX90 Twin Motor Performance (2024) 

Motor: Två elmotorer, 517 hästkrafter, 910 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 614 km
Vikt: 2580 - 2780 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 5037/1964/1747 mm
Pris: från 1 051 000 kronor

Bil
stats