Fejkad modebloggare avslöjad

Bloggosfärens svar på noirgenren har nu fått sin upplösning.


Från ingenstans kom bloggaren Black Ascot för tre månader sedan. Med mörka suggestiva outfitbilder och självutlämnande texter av vemodig karaktär fick hon snabbt en läsekrets.

Ascots svärta, som närmast kan beskrivas som avantgarde inom modebloggsammanhang, blev snabbt en snackis. Vem var hon?

Nu visar det sig att bloggen var fejk och drevs av reklamare som ett instrument för att locka ungdomar till Malmö Opera. Allting avslöjades av Sedir Ajeenah tillsammans med Johan Strömgren när de jämförde ett av blogginläggen med en text på operans hemsida.

Projektet var mycket omfattande. På sin Facebook hade Erika Ascot lagt till 602 vänner men hon hade även konton på Twitter, Lookbook, Min outfit, och Flickr, där hon lagt upp 49 bilder på sig själv.

Frågan är vad Malmö Opera vill sända ut för budskap. Bloggen genomsyrades av texter om droger, depression och död. Senast i onsdags publicerades ett magstarkt inlägg om skolskjutningar:

"Ibland förstår jag verkligen de som skjuter ner folk i varuhus och skolor. Pekfinger mot avtryckaren och folk som faller likt korthus ner i vad som snart är de själva i pölform."

Kommunikationsbyrån Studio Total som kläckte idén menar att Malmö Opera stod helt bakom projektet.

– Operan ville nå nya målgrupper. Det sägs att tjejer inte är intresserade av kultur men det visar sig här att det visst talas på internet om liv och död, säger Tomas Bergkvist från Studio Total till Nyheter24.

– Operan vill diskutera med yngre människor som ingen pratar med. Det är kulturens uppgift att diskutera och ta fram frågor. Personen på bloggen blir som en karaktär i en bok och en fortsättning på operan. Bloggen kan påverka precis som Goethes Den unge Werthers lidande eller kommersiella artister som Marilyn Manson gör, säger Tomas Bergkvist.

Mest anmärkningsvärt var att Malmö Opera anser att en romantisering av ångest var ett lämpligt sätt för att nå ungdomar. I ett pressmeddelande skriver Malmö Opera:

"Vi gjorde ett experiment. På mindre än en månad har vår modeblog "Black Ascot" blivit en av de mest populära i Sverige...

Men inget på bloggen var sant. Huvudpersonen bodde inte på Östermalm i en våning med fem kakelugnar och 750 klänningar. Hon drack inte plommonvin i skolan och hennes föräldrar var inte döda. I själva verket var allt detta inspirerat av handlingen i Operan Vanessa som just nu spelas på Mamö Opera. Bloggen var helt enkelt ett försök att på ett annat sätt att berätta samma sak som berättas på scenen. "

I ett pressmeddelande skriver Studio Total:

"Malmö Opera gav oss helt fria händer att hitta nya målgrupper. Det enda de bad om var att vi (om möjligt) undvek reklamkampanjer som kunde resultera i längre fängelsestraff för Operaledningen. Det är kanske den bästa uppdragsformulering vi har fått."

Malmö Opera och Black Ascot ut efter att bluffen spruckit. Läs mer här.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!