Bilderna från Lohans fashionfiasko

"Ring modepolisen" sa parispubliken.


Lindsay Lohan höll sin första modevisning nu i söndags på Paris modevecka. Som nytillträdd konstnärlig rådgivare åt Ungaro hade hon fått bara tre veckor på sig att ta fram en kollektion ihop med chefsdesignern Estrella Archs.

Och om förväntningarna innan var blandade var bedömarna eniga efter visningen.

Lindsays modejournalister från hemmaplan var inte nådiga med orden. Ett "cyniskt fiasko", kallade Washington Post det hela. Och paljettlapparna som satt på brösten "lämnade publiken förskräckt" rapporterar New York Times.

Förhoppningsvis kan inte Lindsay franska för parisarna är trots finare ord minst lika kräsna.

Den franka scenografen Fabien Baron uttryckte det milt "Ring modepolisen".

– Vi älskar Lindsay Lohan - som skådespelare. Ridå, sa Fabian Baron, till New York Times.

Lindsay rekryterades i förhoppningen att nå ut till en yngre publik.

– Lindsay bar en Ungaro-rock redan som 13-åring, sa Ungaros VD Mounir Moufarrige i samband med rekryteringen.

För det finns inte någon it-girl som kan mäta sig med Lindsay vad gäller medverkan i modetidningar och inflytande över skvallerpressen.

Någon som är väldigt skeptisk till fenomenet med fashionkändisarna är Le Figaros moderedaktör Virginie Mouzat, som undrar vad det här kommer leda till.

– Kanske är det här nästa steg att använda personer för klädmärken. Men när man kollar på hennes egen stil, är hon för mig inte relevant, för det första vad gäller mode och för det andra när det gäller ett couturemärken som Ungaro. Kanske skulle hon vara relevant för Kookai, säger Mouzat till New York Times.

Ungaros vanliga kollektioner består av klänningar som kostar minst 1500 dollar. Finanskrisen har redan sänkt modehuset Christian Lacroix och det gäller att agera. Ungaro som omsätter 200 miljoner dollar per år går inte med vinst. Hurvida Lindsay kommer vända trenden får siffrorna visa.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!