Identifikationshandlingar tillhörande Kiwa, Eva, Alice, Hanna, Lieselotte, Walter och Czeslaw. Pressbild.
Identifikationshandlingar tillhörande Kiwa, Eva, Alice, Hanna, Lieselotte, Walter och Czeslaw. Pressbild. - Foto: Helena Bonnevier

Förintelsemuseet följer överlevande

Sveriges museum om Förintelsen invigs med en utställning om överlevares väg hit. I "Sju liv" ger sju livsöden perspektiv på nazisternas brott. Museet vill spegla hur förföljelserna blev en del av även svensk historia.


Fakta: Sveriges museum om Förintelsen

Utställningen "Sju liv" visas på Sveriges museum om Förintelsen från den 21 juni 2023 och pågår till december 2024. Inträdet är gratis under 2023.

Statens historiska museer fick hösten 2021 i uppdrag av regeringen att öppna nya Sveriges museum om Förintelsen. Museet ska bevara minnet och fördjupa kunskaperna om Förintelsen.

Sveriges museum om Förintelsen inrättades den 1 juli 2022. Under det senaste året har museet samlat in material och bland annat varit ute på en Sverigeturné i syfte att lyfta lokal historia med koppling till Förintelsen. Museet är inrymt i tillfälliga lokaler på Torsgatan 19 i fem till åtta år.

Förutom "Sju liv" kommer besökarna att kunna ta del av fördjupningar, arkiv och Dimensions in Testimony, av amerikanska USC Shoah Foundation som låter besökarna ställa frågor till överlevarna Tobias Rawet och Elisabeth Citrom. Ai-teknik matchar besökarnas frågor med förinspelade svar.

Hanna kom till Auschwitz-Birkenau med sin lillasyster Anita i handen, så att de inte skulle komma ifrån varandra. Systrarna hade just tvingats bevittna sin familj skjutas till döds. Strax efter ankomsten till lägret fördes Anita bort till en gaskammare där hon mördades. Hanna klarade sig, även om hon fick utstå en brutal tillvaro i en rad olika läger. Hon var rom och lyckades ta sig till Sverige med de vita bussarna 1945.

Hanna är en av dem vars öde belyses i den första utställningen på det nya Förintelsemuseet. Här berättas också om Walter, Alice, Czeslaw, Kiwa, Eva och Lieselotte. Katherine Hauptman, chef för Sveriges museum om Förintelsen, pekar på ett fotografi av den sistnämnda som anlände hit med en barntransport.

— Sverige tog emot 500 barn från Tyskland och Österrike och de barnen fick komma om deras föräldrar lovade att inte följa efter. Stanna upp ett ögonblick och tänk på vad det betyder. Det är så klart bra att man räddar barn, men vad innebär det att splittra familjer på det sättet?

Tar över ansvaret

Personerna som nu lyfts fram i "Sju liv" har alla överlevt Förintelsen. De har också förlorat sina nära och kära, och på olika omvägar kommit till Sverige – deras familjer är alltså svenska, påminner Katherine Hauptman.

— Genom deras livsöden kan vi som besökare följa historien om Förintelsen och upptrappningen mot det som blev ett industriellt mördande, det var inte något som hände från en dag till en annan, säger hon.

Katherine Hauptman tycker att det känns högtidligt och stort att inviga det nya museet, som är inrymt i tillfälliga lokaler ovanpå Bonniers konsthall i Stockholm. Nästan varje dag har de fått in nya brev, föremål och livshistorier, berättar hon.

— Vi har inte en så stor samling än, det finns Förintelsemuseer i andra länder med enorma samlingar. Så vi vill gärna göra något som passar här. För det är en manifestation att inrätta ett museum, det är något som ska bevaras till dem efter oss, säger hon.

Det blir också särskilt viktigt när de som har överlevt Förintelsen blir allt färre. Av utställningens sju lever bara Eva och Kiwa. Ansvaret att berätta har också vägt tungt på flera av de överlevande.

— Det vi säger nu är att "ni ska inte behöva bära det här själva".

"Det känns viktigt att man förstår att inte allt hände på en gång och att alla inte har varit med om samma sak men Förintelsen var systematiskt utförd över tid", säger Katherine Hauptman, chef för Sveriges museum om Förintelsen som nu öppnar.

Sverige restriktivt

En tidslinje visar också hur svenska tidningar rapporterade om nazisterna. Medan de mänskliga rättigheterna monterades ned försökte många fly till Sverige – Walter som var med om novemberpogromerna 1938 var en av få som lyckades.

— Under den här perioden hade Sverige en väldigt restriktiv flyktingpolitik så väldigt få fick komma hit. Många judiska personer var förföljda och hade upplevt våld. Men i Sverige ansåg man inte att de var så förföljda, säger Katherine Hauptman.

Genom fem teman kan man följa hur allt snabbt blev värre. På en stor duk syns till exempel ett fotografi på ravinen i Babij Jar, där över 30 000 judar sköts till döds. I delen om Förintelselägren syns före detta fångars teckningar i ljusprojektioner. Här hänger också Kiwas välskräddade barnjacka från fånglägret.

— Jackan skulle överleva många barn. Men lappen med fångnumret är slarvigt påsydd, den skulle man lätt kunna riva av för att sätta jackan på någon annan, säger Katherine Hauptman.

Hon är stolt över att förvalta det stora förtroende som de överlevandes berättelser innebär. Nu hoppas hon kunna utveckla museet tillsammans med besökarna.

— Vi vill göra det här i dialog med alla som är engagerade och jag hoppas att det kommer att skapa ett bättre permanent museum.

TT
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!