Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är anledningen till varför du får håll när du tränar

Nyheter | 15/10/2018 22:31

Brukar det knipa till i magen direkt efter att du börjat springa? Känner du att smärtan är outhärdlig att genomlida och undrar vad som är den bakomliggande faktorn till den? Nyheter24 ger dig svaret.

Tänk dig att du har gett dig ut i spåret en tidig morgon, men efter enbart några få löpsteg så känner du hur något hugger till i magen. Du har fått håll, igen. Detta klassiska problem är vanligt bland nästan alla som tränar och de flesta har nog någon gång upplevt känslan. 

Varför får vi håll?

Innan vi tittar på varför man får håll så är det väsentligt att se vart håll kommer ifrån. Här är det musklerna i mellangärdet som oftast spökar. Men varför?  

Så varför får vi egentligen håll när vi är ute och springer eller gör någon annan fysisk aktivitet? Håll kommer ofta krypande om vi går från att inte varit fysiskt aktiva till att snabbt gå över till att exempelvis springa. 

Det som egentligen händer är att när du ger dig ut på en löprunda så är oddsen rätt stora att du gör det utan att du rört dig nämnvärt tidigare under dagen. Det som då sker är att musklerna i mellangärdet, som hjälper till med andningen, inte är tillräckligt uppvärmda. Utsätter du då dessa muskler för maximal andning så finns det även en stor chans att du faktiskt får håll. 

Person som är ute och springer.
Håll kan sätta käppar i hjulet för din träning. Bildkälla: Pixabay

Hur förebygger man håll?

Håll brukar ofta komma efter cirka tre till fyra kilometer men hur ska man då gå till väga för att förebygga denna plåga? 

För ja det går faktiskt att förebygga håll och det allra viktigaste du kan göra för att förbereda dig är att innan du ger dig ut för att genomföra din fysisk aktivitet är att du värmer du upp din muskler. Detta gör du enklast genom att exempelvis springa långsamt de första tio till femton minuterna för att sedan öka takten, då värmer du både upp dina muskler och ökar andningen successivt. 

Du kan även förebygga håll genom att träna upp dina magmuskler vilket i sin tur innebär att dina muskler enklare hantera belastningen under löpturen. Detta betyder även att desto mer du springer desto mindre chans att du får håll.

Källa: Aktiv träning

Nyheter24 har tidigare skrivit om vad som händer om du tränar efter att du har druckit alkohol. Visste du att du faktiskt kan dricka och sen träna? Är du intresserad att veta mer om detta så hittar du artikeln här.

Brukar du få håll?