Nyheter24:s Totte Löfström analyserar Jonas Sjöstedts tal.
2 av 3
Men hans tal var innehållslöst. - Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Jonas Sjöstedt fick stora applåder.
3 av 3
Jonas Sjöstedt fick stora applåder. - Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

"Sjöstedts framträdande var under all kritik"

Totte Löfström analyserar Jonas Sjöstedts tal under Almedalsveckans fjärde dag. "När det kommer till innehållet i talet fanns det även där mer att önska. Jag hade hoppats att Sjöstedt skulle ta mod till sig och prata om det ämne han tycks mest obekväm med; feminism och jämställdhet".

Almedalsveckan

Ett jippo för politiker, journalister, lobbyister och entreprenörer.

Känt för rosévin, ryggdunk och politiska åsikter.

Pågår 1-8 Juli, 2012

Huvudarrangörer är samtliga riksdagspartier (V, SD, S, MP, M, KD, C, FP)

Sker i Almedalen, Visby, Gotland

Det var ett mycket välskrivet tal Jonas Sjöstedt höll ikväll på Almedalens scen i Visby. Det var snygga formuleringar, väl valda ord, och politiska besked så att det räckte och blev över. Sjöstedt saknade dock inlevelse och energi, så det slutgiltiga resultatet blev både platt och tråkigt. För det är tyvärr så det fungerar inom retoriken; det spelar ingen roll hur välskrivet ditt tal är om du inte har förmågan att leverera det väl.

Innan talet började agerade Ulla Andersson, Vänsterpartiets vice gruppledare i riksdagen, publikuppvärmare åt Jonas Sjöstedt. Det var dock få i publiken som faktiskt lyssnade. Istället viskades det tyst bland vissa, medan majoriteten satt tysta och såg ut att vara nära att somna. Sjöstedt kan förvisso inte bära ansvaret för Ulla Anderssons bristande kvaliteter som talare, men jag tror att Vänsterpartiet hade haft mer att vinna på att spela någon trallvänlig sång istället. När Sjöstedt väl kom ut på scenen var det dock ingen brist på energi från publikens sida. De hade nära till applåder och hann redan de första minuterna avbryta honom när de tyckte att någonting bra sades.

Inledningen på talet var dämpad och tystlåten, vilket kändes som när en artist inleder med sin långsammaste låt för att sedan fortsätta med något med mer tempo. Det drar liksom uppmärksamheten till den som står på scenen, och skapar en förväntansfull stämning. Problemet med Sjöstedts tal var bara att tempohöjningen aldrig kom. Istället fortsatte han prata med en ganska monoton och sövande röst helt utan variationer. Mycket inom retoriken kan ha sin tid och plats, men just tristess är alltid en talares värsta fiende.

Ett innehållslöst tal

När det kommer till innehållet i talet fanns det även där mer att önska. Jag hade hoppats att Sjöstedt skulle ta mod till sig och prata om det ämne han tycks mest obekväm med; feminism och jämställdhet. Jag har nämligen svårt att se Vänsterpartiets existensberättigande i svensk politik när man så tydligt prioriterar bort jämställdhetsfrågorna - lärde man sig ingenting när Gudrun Schyman lyfte partiet från riksdagsgränsen till nära på 12 procent i riksdagsvalet 1998?

Nu kanske den hängivne vänsterpartisten tänker "men han pratade just visst om feminism!", och visst, det gjorde han - men det gjordes med ett tvång i rösten, för att han förväntades att ta upp de frågorna. Inte för att han faktiskt ville göra det, eller för att han faktiskt känner för dem. Det gör en väldigt stor skillnad.

Avslutningsvis skulle jag vilja ge Jonas Sjöstedt ett litet retoriktips. När jag pratade med honom inför talet och frågade om hur han hade förberett sig berättade han att han har skrivit talet själv och att han skulle ha helmanus med sig upp i talarstolen. Jag tror att detta var ett misstag - vad han istället borde ha gjort är att skrivit ett mindre detaljerat tal, och dessutom tagit sig tid att memorera det bättre. För även om han aldrig stakade sig eller tappade ord, fanns det ändå en känsla av högläsning.

Sjöstedt verkar vara en mycket skicklig talskrivare, men hans framträdande var under all kritik. Det bästa vore kanske om man lät honom fortsätta skriva talen, men att Vänsterpartiet återrekryterade Gudrun Schyman och ställde henne i talarstolen istället. Det skulle nog göra succé.

/
/
/