Stockholm

Högre bensinpris att vänta

Kinas dämpade efterfrågan och sämre konjunktur pressar priset på råolja så att det nu är tillbaka på samma nivå som i början av året. Arkivbild.
Kinas dämpade efterfrågan och sämre konjunktur pressar priset på råolja så att det nu är tillbaka på samma nivå som i början av året. Arkivbild. Foto: TT

Priset på råolja är det lägsta sedan början av året och det har också fått genomslag på svenska mackar.Men mycket talar för stigande bensin- och dieselpriser framöver, inte minst för att EU-sanktionerna mot Ryssland är på väg att utvidgas.


— Det finns väldigt mycket som talar för det. Blir det billigare så beror det troligen på att ekonomin går fruktansvärt uselt, så då är det knappast något att hurra för, säger Samuel Ciszuk, energianalytiker på ELS Analysis.

Kinas hårdhänta pandemihantering med stora nedstängningar dämpar efterfrågan på råolja hos världens största importör. Detta, i kombination med sämre konjunktur i Europa, pressar priset på råolja nedåt så att det nu är tillbaka på samma nivå som i början av året.

Detsamma gäller priset vid pump för svenska bensinkonsumenter – det rekommenderade riktpriset för privatpersoner ligger nu på ungefär samma nivå som i februari, strax över 19 kronor per liter.

Starka motkrafter

Men det finns också starka motkrafter som talar för att priset snart kan börja gå upp igen, framhåller Samuel Ciszuk.

Så fort Kina börja öppna mer så kommer efterfrågan att studsa upp – och därmed även priset, förutspår han. Han tror också att EU:s utvidgade sanktionsåtgärder mot Ryssland kommer att få stor prispåverkan.

— De flesta analytiker tror att det här kommer att driva på priserna. I slutet av januari kommer dessutom ett totalförbud för Europa att handla raffinerade produkter från Ryssland och då kommer den kvarvarande importen att stoppas. Då kommer det att bli en brist.

Den ryska importen ska då ersättas med raffinerade produkter från marknader längre bort.

— Det är längre färdvägar och man får slåss på andra lokala marknader för att få dem att exportera. Tankers blir en tajt sektor när det ska transporteras mycket längre sträckor.

"Lite lägre priser"

Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, tror ändå att vi kan få se ytterligare lite lägre priser under 2023 på grund av den vikande konjunkturen – men han har en brasklapp.

— Det är rimligt att räkna med att vi kan få ytterligare lite lägre priser under 2023. Men så finns det en joker i det här spelet och det är den stora kartellen Opec, säger han.

Frågan är hur lågt råoljepris som ska till för att oljekartellen ska bestämma sig för att minska produktionen. Christian Kopfer tror att vi kan börja närma oss den nivån nu. Opec har sitt nästa möte på söndag.

— Skulle det visa sig att de nu eller på något annat datum i närtid beslutar om en kraftig produktionssänkning så kommer oljepriset att stiga igen. De har så pass stor makt kring prissättningen.

På längre sikt talar också mänsklighetens tilltagande törst efter olja för ännu högre priser, anser han.

— Världen kommer att konsumera mer olja än vad man någonsin har gjort tidigare, samtidigt som man investerar mindre i oljeproduktion. Det är inte så just nu. Det gick ner ganska rejält i samband med pandemin och det fallet är inte återhämtat ännu, men om man tittar på den underliggande trenden så kommer vi kanske 2024 slå nya konsumtionsrekord.

TT

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.