Delårsrapport från Clas Ohlson. Arkivbild.
Delårsrapport från Clas Ohlson. Arkivbild. - Foto: Stian Lysberg Solum NTB/TT

Tiktok – vägen till unga kunder för Clas Ohlson

Prylkedjan Clas Ohlson ska nå ut till unga kunder i allt större utsträckning. Vägen dit? Via sociala medier som bland annat Tiktok.


Fakta: Clas Ohlsons delår

Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 422 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Under motsvarande kvartal ett år tidigare låg vinsten på 215 miljoner kronor.

Försäljningen exklusive Spares-koncernen ökade med 9 procent till 3,2 miljarder.

Onlineförsäljningen ökade med 19 procent till 410 miljoner kronor.

Genomsnittsprognosen för försäljningen låg på 3,4 miljarder kronor i tredje kvartalet, enligt Bloomberg.

Rörelsevinsten väntades hamna på cirka 471 miljoner kronor.

Hur ska detaljhandelsföretag nå en yngre målgrupp som kanske inte tidigare varit en traditionell konsument? Den frågan brottas många med, särskilt under nuvarande lågkonjunktur. För Clas Ohlson med över 100 år på nacken är frågan viktig, och svaret tror man sig nu ha:

— Det blir allt viktigare för oss. I dag lägger vi majoriteten av våra marknadsföringspengar i digitala medier, säger vd:n Kristofer Tonström till TT och utvecklar:

— Vi verkar egentligen på alla stora digitala plattformar, så vi finns och gör mycket med Google och Facebook-plattformar, men även på Tiktok.

Nå en yngre målgrupp

I den senaste delårsrapporten lyfter företaget och vd:n just den ökning av medlemmar man sett i sitt lojalitetsprogram, framförallt en yngre målgrupp. Det här påpekar Kristofer Tonström är väldigt betydelsefullt för att kunna nå ytterligare tillväxt.

Ungdomar lockas enligt Tonström av särskilda kategorier i prylkedjans sortiment, som att organisera hemma, sminkförvaring, sminkspeglar men också produkter inom teknik, tekniktillbehör och gaming.

— Det som är roligt är att det är en väldigt organisk spridning, det vill säga något som vi inte köper som marknadsföring. Folk gillar att titta på filmer där man organiserar upp sitt kylskåp, sitt smink eller sin garderob, säger han.

På Tiktok har Clas Ohlson ett eget officiellt konto där man lägger upp korta filmer med bland annat reklam för sina videor. Drygt 20 000 följare kanske inte låter mycket – en av Sveriges största tiktokare, Alexandra Johnsson som fokuserar på mat, har till exempel 2,7 miljoner följare.

Öppnar butiker

Samtidigt har ju Tiktok varit väldigt kontroversiellt, ser du någon problematik att marknadsföras genom en sådan kanal?

— Vi försöker verkligen vara där våra kunder är och vara relevanta där. Sedan har vi såklart förståelse för just sådana frågor och gör hela tiden avvägningar. Nu är det inte jättepengar vi lägger på den marknadsföringen utan mer att kunder själva väljer att sprida, där finns man och tittar på materialet.

Rent företagsekonomiskt ökade Clas Ohlson vinsten under tredje kvartalet och avsikten är nu att expandera butiksnätet och planen är att nettoöppna cirka tio butiker under 2024/25.

— Vi har haft flera år av optimering där vi har nettostängt och nu ser vi en väldigt stark jämförbar tillväxt i de butiker vi har, och ett stort sug efter ytterligare butiker.

TT
/
/
/