SAS kan få sin stora skuldrekonstruktion godkänd av en domstol i New York i dag. Arkivbild
SAS kan få sin stora skuldrekonstruktion godkänd av en domstol i New York i dag. Arkivbild - Foto: Cornelius Poppe / NTB/TT

Skilsmässonota slår hårt mot sargat SAS

Krisdrabbade SAS står inför en dryg skilsmässonota. Separationen från flygbolagsalliansen Star Alliance kan kosta minst 260 miljoner kronor, enligt norska medier. Smällen hamnar ovanpå cirka en miljard för alla jurister och rådgivare i rekonstruktionen.


Skilsmässan från tyska Lufthansas flygbolagsallians är ett måste när SAS till följd av kapitaltillskott i en stor rekonstruktion får Air France-KLM som ny storägare. I stället kommer SAS framöver att samarbeta inom alliansen Skyteam.

Stormig stämma

Separationen kommer att kosta minst 25 miljoner dollar, rapporterar nyhetsbyrån NTB och den norska tidningen Dagens Næringsliv, med hänvisning till tidigare exempel på bolag som lämnat Star Alliance.

Ovanpå straffavgiften för att lämna Star Alliance belastas SAS-kassan också just nu hårt av stora kostnader för rådgivare och advokater som använts under den utdragna rekonstruktionsprocessen, under konkursskydd enligt kapitel 11 i USA:s konkurslag. De kan summeras till miljardbelopp, enligt tidningen.

Efter den stormiga SAS-stämman i Stockholm i måndags – präglad av en klimatmanifestation med Greta Thunberg och fyra andra medlemmar i Fridays For Future (FFF) inne på stämman – siktar flygbolagets vd Anko van der Werff på att under tisdagen få en uppgörelse om skuldnedskrivning godkänd av den amerikanska konkursdomstolen i New York. De avslutande förhandlingarna inleds vid 18-tiden svensk tid.

Befintliga ägare lottlösa

Förutom Air France-KLM kommer bland annat investmentbolaget Castlelake tillsammans med den danska staten och finansmannen Henrik Lind ta kontroll över det tidigare dansk-svenska statskontrollerade flygbolaget, om allt går i lås.

Befintliga SAS-ägare går i princip lottlösa, enligt upprepade varningar från SAS-chefen van der Werff.

Transaktionerna som ger den nya ägarstrukturen i SAS måste även godkännas av EU-kommissionen, som konkurrensprövar konstellationen.

TT
/
/
/