Labubu heter dockorna som just nu säljer slut så fort de når butikshyllorna. När en ny omgång släpptes i april ringlade köerna långa utanför butikerna i USA. Både företagets sajt och app kraschade av trycket och när de fungerade igen var dockorna slutsålda.
När den svenska butiken Kawaii nyligen fick in ett parti sålde de slut på nolltid.
— Vi fick in nya i förrgår och de tog slut ännu snabbare. Det är svårt att möta efterfrågan, säger Kawaiis ägare Jenny Lindgren.
En strategi
Att dockorna är svåra att få tag på är en del av företaget Pop Marts strategi, tror hon.
— Jag har varit i flera av deras butiker. När jag var i Bangkok var det jättelång kö in, men när man väl kom in så var de slut.
Labubu är ett litet monster med vassa huggtänder. Det skapades 2015 av illustratören Kasing Lung som 2019 sålde rättigheterna till kinesiska Pop Mart. 2023 lanserades de som nyckelring och försäljningen fick en första skjuts. Riktig fart tog det sedan Lisa från K-Pop-gruppen Blackpink delat Labubus i sina händelser på Instagram.
Trenden har spridits i sociala medier och stjärnor som Rihanna, Dua Lipa och Kim Kardashian har setts med fluffiga monster dinglandes från designerväskorna.

Uppenbara kopior
Efterfrågan har drivit upp priserna på på sajter där Labubus säljs vidare och mer eller mindre välgjorda kopior finns i omlopp. De har till och med fått ett eget namn – Lafufu.
— En del är uppenbara kopior, men andra att det i princip inte går att se skillnad på. Det är svårt även för oss som inköpare, säger Jenny Lindgren.
Kopiorna brukar vara billiga, men priset verkar inte vara något problem för dem som vill ha en äkta Labubu. Även dockorna som kostade över 800 kronor sålde snabbt slut, berättar Jenny Lindgren.
För Pop Mart har dockorna varit en kassako utan like. 2024 gjorde företaget en vinst på 1,8 miljarder dollar, en mer än 100-procentig ökning från året innan. Bara försäljningen av Labubu-dockor ökade med 726 procent, enligt New York Times.