Nyheter24
Annons

Stålbad på SKF – 1 700 anställda ska bort

Publicerad: 18 juli 2025, kl. 07:34
Uppdaterad: 18 juli 2025, kl. 08:38
SKF, med vd Rickard Gustafson, presenterar kvartalssiffror. Arkivbild Foto: Thomas Johansson/TT

Kullagertillverkaren SKF har beslutat om att dra ned personalstyrkan, huvudsakligen i den europeiska verksamheten. Vi har ett program som tyvärr kommer att innebära att 1 700 tjänster kommer att försvinna från koncernen, säger vd Rickard Gustafson.

Tanken är att neddragningen ska ge en besparing på motsvarande två miljarder kronor.

— Det är tråkigt att behöva dra ned. Men det är nödvändigt. Och det bygger en väldigt fin plattform för lönsam tillväxt när vi väl ser en vändning i marknaden, säger Gustafson.

Åtgärderna kommer att genomföras under andra halvan av 2025, men fortsätta in i 2026 och 2027.

— Den stora kassapåverkan kommer i huvudsak vara 2026.

”Många har fått besked”

Annons

Merparten av de som berörs kommer att få slutligt besked i höst, enligt Gustafson.

— Många har redan fått besked, tillägger han.

Anställda i den svenska verksamheten drabbas också.

— Men vi hoppas att kunna hantera mycket med naturliga avgångar och förtidspensioner.

Gustafson säger samtidigt att han är nöjd med hur SKF hanterade andra kvartalet, som präglats av tullkaos, valutaturbulens och en svag efterfrågan på fordon.

Annons

— Tack vare ett fortsatt gediget arbete med pris, med portföljhantering och effektivisering och en god kostnadskontroll kan vi visa upp ytterligare ett kvartal med motståndskraft och lönsamhet – trots utmanande marknadsmässiga förutsättningar.

”Ganska ansträngt”

Situationen på fordonssidan är ”fortsatt ganska ansträngd”, enligt Gustafson, särskilt i Europa och Amerika.

— I Asien är det något bättre. Där har vi god tillväxt på elfordon. Men jag törs inte säga att jag kan se någon vändning.

SKF räknar samtidigt med att valutasmällen i andra kvartalet på omkring en halv miljard kommer att upprepas i tredje kvartalet. Och det kan bli mer längre fram – trots att koncernen för att skydda sig mot valutasvängningar satsar hårt på regionalisering med produktion, försörjningskedjor och försäljning runt om i världen.

Samtidigt fortsätter SKF förberedelserna för att knoppa av fordonsverksamheten till ägarna under första halvåret 2026.

— Det är en tajt tidsplan, men så här långt går det framåt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons