När ett bolag börsnoteras kallas det antal aktier av totalen som ställs ut till försäljning för ”free float”.
När Klarna i veckan väntas gå till börsen rör det sig om en free float på runt 10 procent, enligt Aktiespararnas beräkning.
Det är ovanligt lite aktier. Normalt brukar börsen kräva en free float på över 25 procent vid en notering, men gör ibland undantag, enligt organisationen.
Tryck på notering
— Normalt är en liten float en signal om att man inte främst gör noteringen i de nya aktieägarnas intresse, utan att det i stället handlar om att få upp värderingen på bolaget, säger Lars Frick.
I Klarnas fall har det enligt Frick talats mycket om att många människor har blivit rika i teorin och att det finns ett internt tryck för en notering.
— För då blir det reda pengar, och inte bara pengar på ett papper, säger han.
Ett litet antal noterade aktier innebär också att de befintliga ägarna sitter kvar på makten.
— Det är Klarnagänget som styr och ställer och inte som i ett renodlat börsbolag där aktieägarna sitter på stämman och godkänner beslut, säger Frick och fortsätter:
— När Klarnaägarna sitter kvar med 90 procent blir det ganska låst maktmässigt och ekonomiskt.
Enligt Esbjörn Lundevall, analyschef på SEB, brukar en liten free float generellt vara något som marknaden inte gillar.
— Det begränsar handeln med aktien, och det är generellt sett dåligt.
Om det blir en för liten volym att handla med så kan värdet på bolaget bli mer osäkert än om det är en större mängd aktier som handlas, enligt Lundevall.
Tror på bolaget
Enligt Lars Frick sitter storägare i börsnoterade bolag sällan på mer än 5 till 7 procent av aktierna.
— Ta Atlas Copco som är ett av Investors absolut viktigaste innehav. Där är man den största aktieägaren med 17 procent av kapitalet. Det sätter saker lite i perspektiv.
Kan det finnas något positivt med att ägarna vill vara kvar?
— Att de som varit med och grundat bolaget vill vara med och äga är en rätt bra signal om att de tror på bolaget. Om de dumpar allt blir det tvärtom känslan att berg- och dalbanan är på väg över krönet, säger Lars Frick.