Lärarna bedömde uppsatserna olika, trots att de var identiska, beroende på huvudpersonens namn.
1 av 2
Lärarna bedömde uppsatserna olika, trots att de var identiska, beroende på huvudpersonens namn. - Foto: TT NYHETSBYRÅN/.KASIA KORZA
"Det var fler som upplevde att texten hade ett inkorrekt språk och att stilen var sämre avvägd när det var ett typiskt muslimskt namn på karaktären", säger Emilia Aldrin.
2 av 2
"Det var fler som upplevde att texten hade ett inkorrekt språk och att stilen var sämre avvägd när det var ett typiskt muslimskt namn på karaktären", säger Emilia Aldrin. - Foto: TT

Studie visar: Uppsatser med muslimska namn ger lägre betyg

Uppsatserna var identiska förutom huvudkaraktärernas namn. Den lilla detaljen påverkade omdömet.


Förra veckan skrev Nyheter24 om de tre elever som lämnade in identiska uppgifter men fick tre olika betyg. Sedan dess är debatten om betyg het.

Emilia Aldrin, universitetslektor i svenska på Högskolan i Halmstad, har gjort en experimentell studie på hundra svensklärare, skriver TT via Metro. Lärarna skulle bedöma en uppgift, en novell på 500 ord skriven av en åttondeklassare. Den fanns i tre olika versioner där huvudpersonens namn hade olika ursprung: typiskt svenskt, traditionellt muslimskt och modernt amerikanskt. Utöver detta saknar novellen tydlig kulturell markör, och handlar om en pojkes känslor när en nära anhörig dör.

Någon annan skillnad än huvudkaraktärens namn fanns inte – ändå blev omdömet olika beroende på huvudkaraktärens namn.

– Det var fler som upplevde att texten hade ett inkorrekt språk och att stilen var sämre avvägd när det var ett typiskt muslimskt namn på karaktären, säger Emilia Aldrin till TT.

Uppsatsen med muslimskt förnamn fick många E, medan versionerna med amerikanskt och svenskt namn hade ett snittbetyg på mellan C och D. Omdömena på uppsatserna med muslimskt namn betonade också att det "uppenbarligen är en text skriven av en elev med svenska som andraspråk" vilket inte stämde.

– Uppenbarligen upplevde man felen som betydligt fler och betydligt större när man trodde att eleven hade en andraspråksbakgrund. Alltså förväntades andraspråkstalaren ha sämre språkfärdigheter, och den kopplingen behöver inte alls finnas, säger Emilia.

Emilia betonar vikten av att inte dra för drastiska resultat av studien, som är väldigt liten, men att indikationerna är tydliga, skriver Metro.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!