Trött efter sommaren? Här är 10 tips på hur du blir pigg snabbt!

- 14/08/2016, 22:11
Vi alla behöver nog dessa tips just nu.

Vi alla behöver nog dessa tips just nu.

TT

Känns det lite segt nu när hösten börjar krypa fram? Lugn, det finns massor av enkla snabba sätt att få tillbaka energin efter sommaren.

1. Ta en liten tupplur!

Ibland känner man ju bara för att lägga sig ner och blunda lite. Men är du kanske rädd för att folk ska tycka du är lat? Då kan du bara säga att forskning har visat att en kort tupplur mitt på dagen kan göra dig piggare, mer alert och ge dig bättre minne. Tänk bara på att inte sova för länge, då det kan göra dig groggy och trött. 10-30 minuter räcker!

2. Ät godis!

Kan godis verkligen göra dig piggare? Ja, typ. Åtminstone om du äter mörk choklad, som innehåller det uppiggande ämnet flavonoid. Samma ämne finns i citrusfrukter, till exempel grapefrukt.

3. Ta en promenad

Känner du dig lite seg mitt på dagen? Gå ut en sväng! Forskning har visat att en promenad på 20 minuter räcker för att göra dig piggare, gladare och mer fokuserad!

4. Ät regelbundet

sommaren är det lätt att det blir lite si och så med maten. Ett bra sätt att komma igång efter ledigheten är att se till att du äter ordentligt. Att hoppa över en måltid kan lätt göra dig trött, och försök äta någonting åtminstone var fjärde timme. Och glöm inte att en näringsrik frukost är viktigt!

5. Stretcha då och då

Sitter du mycket still om dagarna? Då kan det vara en bra idé att ställa dig upp då och då, sträcka ut kroppen och ta ett par djupa andetag. Det gör dig inte bara piggare, det kan i längden hjälpa mot stress, oro och ångest, visar forskning.

6. Duscha kallt

Bara kör! Forskning har visat att en kall dusch på bara tre minuter kan göra underverk för dig som ofta känner dig trött.

7. Drick vatten!

Det här är inte bara enkelt, det är riktigt effektivt också! Vare sig du rör på dig mycket eller lite så är det en bra idé att dricka ett glas vatten då och då.

8. Sjung!

Ja, faktiskt! Att lyssna på musik kan göra dig pigg, och att sjunga med är riktigt nyttigt. Att sjunga ökar syreintaget, är bra för hjärtat och ger en liten adrenalin-kick!


9. Umgås med klasskamraterna/jobbkompisarna

Sitt inte och var tyst. Att småprata lite i fikarummet eller på rasten är riktigt nyttigt, och gör dig gladare och piggare, visar forskning.

10. Och glöm inte att en kopp kaffe alltid funkar

Att ta en kopp kaffe, eller bara lukta på kaffe kan göra dig piggare och trevligare (vi vet alla hur grinig man kan vara innan man fått sitt kaffe). Se bara till att inte dricka för mycket så du blir nervig och stissig.