Moderaterna ser slutet för bensinbilen

Enligt moderaterna ska bilar få släppa ut max 95 gram koldioxid per kilometer.


Moderaterna vill införa nytt klimatkrav: Bilar få släppa ut maximalt 95 gram koldioxid per kilometer när vi är framme vid 2020.

Det kravet bör sättas inom EU, föreslår partistyrelsen i den klimatproposition som ska stämmobehandlas i augusti.

Partiledningen tror på klimatskatter och kostnadseffektiva stimulanser för att nå miljömålen. Sverige ska enligt förslaget bli en exportör av ren el till Europa.

Det kräver bland annat en utökad produktion av vindkraft, vilket i sin tur kräver mer vattenkraft. Vattenkraften är en energikälla som kan utnyttjas mer än vad som sker i dag, skriver partiledningen, som också föreslår att flyget och sjöfarten inordnas i EU:s handel med utsläppsrätter.

Enligt moderaternas ledning håller den svenska vattenkraftproduktionen på att strypas successivt, en utveckling som måste stoppas enligt partiets miljöpolitiske talesman Lars Lindblad.

– Vi måste stoppa den nedgradering av vattenkraften som pågår. Vid varje vattendom sedan 1990 har kraftuttaget minskat med fem till tio procent per kraftverk, säger han.

Enligt Lindblad har Sverige ett av de renaste energiproduktionssystemen i världen. Den stora utmaningen är att bibehålla det.

Därför föreslår partiledningen också större möjligheter för småskalig produktion av vattenkraft, och på sikt effekthöjningar i de stora verken. Utbyggd kärnkraft är en hörnsten i en koldioxidfri kraftproduktion, anser M-ledningen, som inte oroas över om Sverige skulle få stora elöverskott.

– Det vore positivt om Sverige kan sälja energiöverskott till andra länder, och på det sättet minska deras koldioxidutsläpp, säger Lindblad.

Sveriges problem i klimatsammanhang är transportsektorn, enligt moderaterna, och partiledningens förslag innebär i princip slutet för bensinbilar som vi känner dem.

– Vi måste ställa väldigt tydliga krav på Europanivå och halvera utsläppen från de stora svenska bilarna i dag. Vi vill sätta en maxgräns om 95 gram per kilometer för de bilar som säljs efter 2020. I dag talas det i EU om ett genomsnitt. Det räcker inte. Vi måste sätta ett tak och tvinga fram en omställning i fordonssektorn mot mer av eldrift och biobränslen, säger Lindblad.

I den planen ingår också fortsatt skattebefrielse för biobränslen och ökad inblandning av sådana i bensin och diesel.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!