Vattenfall varnar nu sina kunder för chockräkning.
Vattenfall varnar nu sina kunder för chockräkning. - Foto: Janerik Henriksson/Nora Lorek/TT

Vattenfalls varning till kunderna – kan få chockräkning

Tusentals kunder hos Vattenfall kan bli utan elräkning eftersom det saknas mätvärden att beräkna kostnaden på, uppger SVT Uppsala. Nästa faktura kommer därför sannolikt att bli högre än vanligt, något Vattenfall uppmanar sina kunder att ta höjd för.


— Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man sedan några veckor tillbaka själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, till SVT.

De uteblivna räkningarna orsakas av att Vattenfall just nu byter ut 900 000 elmätare. Enligt en ny lag måste alla elbolag installera smarta elmätare hos sina kunder innan årsskiftet.

TT
/
/
SVT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Polisen i Ängelholm rapporterar om trafikolycka

Polisen i Höör rapporterar om trafikolycka

"Två personbilar i olycka, Sätofta.", skriver polisen på sin hemsida.

Höjd BNP-siffra från USA

USA:s bruttonationalprodukt (BNP) ökade med 3,4 procent i fjärde kvartalet i fjol, enligt reviderade siffror från USA:s handelsdepartement.

Då är bästa tillfället att söka jobb: ”Konkurrensen minskar”

Att byta jobb kan vara en utmaning, särskilt om man vill byta karriär eller gör premiär på arbetsmarknaden. Men det finns en månad på året som det passar bäst att söka för den som vill maximera sina chanser att få ett nytt jobb.

Rekordmycket eventpengar till Bidens kampanj

Ett insamlingsevent för USA:s president Joe Biden har samlat ihop 25 miljoner dollar, motsvarande drygt 267 miljoner kronor. Det är den största insamlingen någonsin för ett politiskt evenemang, enligt Bidenkampanjen.

Wingefors om miljardförsäljningen: "En lättnad"

1 timme sedan
Embracer säljer en av sina finaste juveler när man gör sig av med Gearbox. Vd Lars Wingefors beskriver den amerikanska spelutvecklaren som "jätteduktig med väldigt fina varumärken". Men i slutändan så är vi en business och vi måste ta rationella beslut, säger han.