Youtube är mycket populärt bland både barn och unga vuxna. Arkivbild.
Youtube är mycket populärt bland både barn och unga vuxna. Arkivbild. - Foto: Emilie Holtet/NTB/TT

Youtube ändrar sina algoritmer – unga ska slippa se videor med osunt kroppsideal

Youtube ska ändra hur ofta unga ser innehåll med "osunt kroppsideal". Ett steg i rätt riktning säger en expert, men är samtidigt frågande inför hur det ska fungera i praktiken.


Nyligen stämdes Meta, som ligger bakom Facebook och Instagram, av 42 amerikanska delstater för att ha en negativ inverkan på unga människors mentala välmående.

Nu meddelar Youtube att de ändrar hur deras plattform fungerar för just tonåringar. Specifikt ska ungdomar inte längre gång på gång kunna bli rekommenderade videor med "osunt kroppsideal" eller "specifik vikt och träning".

— Det är en god idé. Det är bra att de vill ta ansvar. Men vad menar de mer tekniskt? Det är svårt att säga hur det kommer att påverka, säger Sissela Nutley, författare och hjärnforskare som är knuten till Karolinska institutet.

Ökad press

Hur ett företags algoritmer rekommenderar vidare läsning eller tittning är en fråga som har debatterats i större sammanhang, inte enbart på Youtube och vad gäller tonåringar.

— De senaste åren har forskningsläget stärkts vad gäller kopplingen mellan psykisk ohälsa och sociala medier. Pressen ökar såklart på företagen att åtgärda saker, säger Sissela Nutley.

Youtube skriver själva att ändringarna som nu införs är nästa steg i ett pågående arbete som företaget jobbat med länge. Plattformen ska nu även mer frekvent påminna inloggade tonåringar om att ta en paus från scrollandet, utöver de ändrade algoritmerna vad gäller "kroppsideal".

Populär tjänst

— Visuella plattformar har större påverkan på barn och unga. I initiativet "Det syns inte" har vi gjort undersökningar där det framgår att sex av tio 15-åriga tjejer säger att de upptäckt "fel" på sin kropp efter att ha jämfört sig med bilder på social medier. Bland killar är den siffran en av tio, säger Sissela Nutley.

Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i dagarna i USA men kommer "till andra länder" först efter årsskiftet.

Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.

TT
/
/
/
/
/
USA
Senaste nytt

Sveriges ambassadör till Navalnyjs begravning

Svenskarna som har chans på toppjobbet i Bryssel

Stefan Löfven eller Magdalena Andersson som rådsordförande i EU? Det är inte omöjligt när EU:s socialdemokrater grubblar över vem som ska få "deras" toppjobb i Bryssel.

Nya EU-miljoner till FN:s Palestinastöd

EU-kommissionen öppnar för mer än en halv miljard kronor i stöd till FN:s Palestinaorgan UNRWA. Pengarna ska skickas redan nästa vecka.

Musk stämmer Open AI – för mycket vinstfokus

Elon Musk stämmer Open AI och dess vd Sam Altman. Open AI – en pionjär inom artificiell intelligens – har agerat i strid med sina stadgar genom att fokusera för mycket på att göra vinster, enligt världens rikaste man.

Kundernas kritikstorm mot Kellogg's: "Dystopiskt"

Ett uttalande från flingjätten Kellogg's vd har fått folk att reagera starkt. Anledningen? Han tycker att frukostflingor kan ätas som middag hos dem som behöver spara pengar.

Betalningskungen: Klarnas vd får miljonlyft – trots miljardförlusten

1 timme sedan
De senaste två årens miljardförluster hindrade inte Klarnas vd från att höja lönen för sig själv och de andra i ledningsgruppen med rekordbelopp. Så här många miljoner tjänar de efter rekordhöjningen på 70 procent.