Telekombolaget Telia planerade att övervaka sin anställda genom så kallad "screen recording".
Det var den personal som arbetade inom kundservice på Telia som skulle övervakas genom klick och tangentbordsinmatningar, vilket Aftonbladet var först att skriva om.

"Stor oro" bland anställda hos Telia
Detta väckte stark kritik från de anställda. Till slut ingrep facket.
– Förslaget väckte stor uppståndelse och har skapat stor oro bland de fackliga medlemmarna, säger ordförande i Sekos fackklubb på Telia Stockholm Pär Axelsson, till Seko Stockholms medlemstidning Första linjen.
Till facket har Telia sagt att syftet inte var att övervaka enskilda individer i personalen, utan snarare att utveckla arbetsprocesserna.

Facket: "Onödigt"
Förslaget att övervaka de anställda inom kundservice stoppades efter att fackklubben framfört de anställdas sida av saken. Enligt Axelsson finns det bättre metoder för att förbättra arbetsprocessen hos de anställda.
– Det är onödigt att använda en metod som skapar frustration bland de anställda. De finns andra verktyg som man kan använda om man vill finslipa processerna, säger Axelsson till tidningen.