Dagligvaruhandeln tar initiativ till att öka tillgången till ukrainska varor och ge konsumenter en möjlighet att enkelt stödja Ukraina i mataffären.
— Vi kan alla göra något för att hjälpa Ukraina, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) på en pressträff i en matbutik i Stockholm.
På bordet framför honom ligger bland annat ukrainsk honung och ukrainska kex.
Tackar Sverige
Dagligvaruhandeln kommer underlätta för ukrainska leverantörer att sälja till Sverige, öka marknadsföringen av ukrainska varor, och matbutiker kommer att donera kyl- och frysboxar till det krigsdrabbade landet.
— Bara att köpa en produkt kan göra skillnad för Ukrainas förmåga att försvara sig själva, säger Dousa.
Ukrainas jordbruks- och livsmedelsminister Vitalij Koval deltog också på pressträffen och han tackar Sverige för stödet.
— Ni förstår vårt dna, säger han.
— Jag är övertygad om att varje produkt som köps från matbutikerna kommer att vara ett starkt budskap att Sverige står bakom Ukraina.
Ryska produkter
Icas vd Eric Lundberg hoppas att produkternas ursprungsmärkning ska bli tydligare.
— Vi ska skapa förutsättningar så att de här produkterna syns i hyllorna.
Peter Holm, vice vd på Axfoods logistik och inköpsbolag Dagab, säger att de har omkring tio ukrainska produkter i dag.
— De här kexen äts i skyttegravarna.
Samtidigt har matbutiker fortsatt sälja Marabou-choklad från livsmedelsföretaget Mondelez, som fortsatt har sin verksamhet i Ryssland. Ägaren har sedan krigsutbrottet skiljt sin ryska verksamhet från resten av företaget.
— Vi har tagit bort de produkter som är direkt producerade i Ryssland, säger Peter Holm och tillägger att de också fasat ut ryska ingredienser.
Den ukrainske ministern uppmanar svenska konsumenter att tänka till och agera.
— Det korrekta vore att bojkotta, säger Vitalij Koval.