I år vill svenskarna fira en mer eftertänksam jul. Med klassiska smaker på julbordet, tydliga traditioner och ett växande intresse för hållbarhet. Många svenskar håller hårdare i plånboken än förr, men vad betyder det i praktiken? När årets stora undersökningar nu träder fram visas en tydlig bild av hur svenskarna tänker kring både julbordet och julklapparna.

Ett blågult julbord tar plats 2025
För första gången sedan 2021 är priset inte längre den viktigaste faktorn när svenskarna planerar sitt julbord. I stället hamnar svenskproducerad mat högst upp på prioriteringslistan, tätt följt av hög kvalitet, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning 2025, genomförd av Demoskop.
Att stötta svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter är de två främsta skälen till att ursprung har blivit viktigare än själva priset. Samtidigt har alternativet "att maten inte är för dyr" halkat ner till tredje plats, ett tydligt trendbrott efter flera år av starkt kostnadsfokus.
– Jag tror det här speglar att vi fortfarande har en förhållandevis hög arbetslöshet i vissa grupper. Det är en haltande konjunktur och en tuff arbetsmarknad, säger Jimmy Sandell på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande. Han tillägger:
– Känner man sig osäker kring framtiden så håller man fullt förståeligt hårt i plånboken även när det gäller julbordet. Det viktigaste är att man träffas och tar hand om varandra och försöker sprida lite ljus och glädje i decembermörkret.

Vill inte lägga lika mycket pengar på julmaten
Trots en ökad vilja av att välja svenskt och kvalitativ märks fortfarande spår av inflationsår och en osäker omvärld. En fjärdedel av svenskarna uppger att de planerar att lägga mindre pengar på julbordet jämfört med förra året, medan elva procent räknar med att lägga mer.
Robot tar plats i julförberedelserna
2025 blev året då chatbotar fick sitt stora folkliga genomslag, och julen är inget undantag. En av tre AI-användare uppger att de kommer ta hjälp av en chatbot i planeringen av julfirande, framför allt för att skriva julklappsrim, få idéer till julklappar och komma på jullekar.

Vad vill svenskarna äta på julafton?
Efter flera åra av minskad popularitet ökar julskinkan igen. För 13:e året i rad är den viktigaste rätten på julbordet, och i år stärker den sin position från 20 till 23 procent av rösterna. Därefter följer Janssons frestelse med 16 procent, och även sillen med 9 procent.
På dryckessidan fortsätter julmusten att dominera, älskad oavsett ålder, kön eller inkomst. Julöl ökar kraftigt jämfört med 2024, medan snapsen gör comeback efter ett tapp året innan. Bland efterrätterna behåller Ris á la Malta förstaplatsen för åttonde året i rad, och knäck klättrar till andraplatsen – samtidigt som lussebullen tappar rejält, enligt Livsmedelsföretagens undersökning.

Postnord: Det vill svenskarna ha i julklapp
Långt ner i julförberedelserna visar även en annan undersökning ett tydligt skifte i vad svenskarna faktiskt vill lägga under granen. Enligt Postnords julundersökning, genomförd av Ipsos, önskar sig fyra av tio svenskar mellan 18 och 29 minst en begagnad julklapp i år.
Andelen som önskar sig second hand sjunker med åldern:
- 18–29 år: 40 procent
- 30–49 år: 26 procent
- 50–64 år: 15 procent
- 65–79 år: 8 procent
Andrahandsmarknaden växer snabbt, och drivs av nya moderna sajter och appar som gör handeln mellan privatpersoner enklare.
– Det kräver lite mer planering när till exempel barnen önskar sig julklappar som inte går att hitta i vanliga butiker. När du handlar på begagnat-sajter och appar måste du vara uppdaterad och påläst, både för att hitta rätt produkt och för att vara säker på kvalitet och funktion, säger Jan Jakobsson, e-handelsexpert på Postnord, i ett pressmeddelande.

Nya krav på julklappshandeln
Den ökade efterfrågan på begagnade julklappar ställer högre krav på konsumenterna. Det handlar om att vara påläst, ställa frågor och säkerställa kvalitet och funktion, särskilt om klapparna är till barnen.
Samtidigt spelar logistiken en avgörande roll. Postnords nätverk av ombud och paketboxar gör det möjligt att köpa och sälja begagnat över hela landet, med spårbar frakt och trygga betallösningar.
– När människor enkelt kan skicka och ta emot paket, oavsett om de bor i storstad, mindre ort eller på landsbygden så växer begagnathandeln naturligt, fortsätter Jakobsson.

Postnords 5 tips för begagnade klappar
- Var ute i god tid. Populära eller specifika produkter kan säljas direkt. Skapa bevakningar och följ flera plattformar samtidigt.
- Be om tydliga och detaljerade bilder. Be om bilder från olika vinklar och närbilder på eventuellt slitage. Det minskar risken för överraskningar på julafton.
- Ställ frågor om funktion och historik. Fråga hur mycket produkten använts, om något reparerats, om delar saknas och om instruktioner finns kvar.
- Tänk på barnsäkerhet. Bedöm om produkten är hel, stabil och fri från lösa smådelar. Säkerhetskraven är högre när julklappen är till ett barn.
- Välj trygg och spårbar frakt. När det gäller julklappar är spårbarhet en fördel – särskilt vid köp från privatpersoner. Välj gärna ett hållbart, Svanen-märkt alternativ.




