LO:s hjälptelefon går varm

LO:s hjälptelefon är nedringd av sommarjobbande ungdomar.


I juni kom det in nästan dubbelt så många samtal till LO:s hjälptelefon som under samma månad i fjol.

Lågkonjunkturen gör att telefonerna går varma hos LO:s fem medarbetare som tar emot samtal från ungdomar som har frågor om sitt sommarjobb.

I juni kom det in 1 014 samtal, jämfört med 612 ett år tidigare.

– Eftersom konkurrensen om jobben hårdnar råkar ungdomarna ut för ett och annat. Vi har sett en väldig ökning i antalet samtal om provjobb. Arbetsgivarna vet att ungdomarna konkurrerar om jobben och att de kan få gratis arbetskraft ett par dagar. Men gratis provjobb är inte okej, säger LO:s ungdomssekreterare Sandra Viktor.

– Vi kan kräva att de får ut lön för tiden som de har arbetat om de kan bevisa att de har varit på arbetsplatsen. Men har man inga bevis är man ganska körd, tillägger Sandra Viktor och betonar vikten av att alltid kräva ett anställningsbevis.

Den försämrade ekonomin gör att många ungdomar har problem med att arbetsgivaren, trots tidigare löften, säger att verksamheten nu går så dåligt de inte har råd att anställa sommarpersonal.

De blir uppsagda innan de ens har hunnit börja.

– Har de ett skriftligt löfte om arbetstid och lön finns möjlighet att få ut ersättning under en uppsägningstid på en månad. Men finns inte villkoren på papper står ord mot ord, och då är det svårt att få ut några pengar, enligt Sandra Viktor.

Flertalet av dem som ringer till hjälptelefonen har frågor om lön, arbetstid och uppsägning, och kommer från Stockholm och Skåne.

Påringningarna rör främst sommarjobb i branscher där det är vanligt med säsongsarbete, till exempel i kiosker, på restauranger och jordgubbsplockningar.

– Där har arbetsgivarna väldigt dålig koll på vilka regler som gäller för unga, säger Sandra Viktor.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!