Brünoreklam på kristen tidning upprör

– Kyrkans Tidning har ett ansvar, menar Frälsningsarmén.


I filmen Brüno, som nyligen gick upp på biograferna, spelar komikern Sasha Baron Cohen den homosexuelle fashionistan och modereportern Brüno.

En reklambanner på Kyrkans Tidnings hemsida med en nakenscen från komedin Brüno orsakar stort ogillande bland övriga annonsörer.

I annonsen tvingar en halvnaken kvinna Brüno att klä av sig. En annan annons visar honom liggandes naken på en åker. Frälsningsarmén, vars logotyp syns samtidigt, är förvånad över annonseringen.

– Vi är förvånade över att upptäcka Frälsningsarméns röda sköld i en kristen tidning, på samma sida som man gör reklam för en film som vi inte skulle kunna stå bakom. Vi kommer att kontakta tidningen för att framföra våra synpunkter och påpeka att vår logo i framtiden skall användas på ett sätt som står i samklang med våra värderingar och vår tro, säger Svenska Frälsningsarméns chef Victor Poke till Världen idag.

En annan annonsör Winfried Baier, som driver en glaskonstsateljé i Tranås, är upprörd.

– Vår annons ska inte förknippas med den här typen av banners. Kyrkans tidning har ett ansvar. De hamnar totalt fel om de visar annonser som har anknytning till sexuella bilder. Det här är en tidning som går ut till kyrkan och det är katastrof om det blir sådana annonser, säger han till Världen idag.

Kyrkans Tidning är medveten om reaktionerna men lovar inte att något liknande inte kan inträffa igen.

– Vi får lyssna på dem och vi kommer att utvärdera detta inför kommande annonser. Men vi kan inte stå bakom varje annons då det inte är redaktionellt material. Vi har en annonspolicy som innebär att vi inte tar in alkohol, tobaksreklam eller det som är stötande. I det här fallet har det uppfattats som stötande av vissa, säger Kyrkans tidnings chefredaktör och ansvarige utgivare Dag Tuvelius till Världen idag.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!