Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Polisen varnar för ny typ av bedrägeri – efter Facebookinlägg

- 23/07/2014, 07:53
Bedragaren påstår att en överföring gjorts av misstag.
1 av 2

Bedragaren påstår att en överföring gjorts av misstag.

Nyheter24

Polisen uppger att metoden är relativt ny.
2 av 2

Polisen uppger att metoden är relativt ny.

TT NYHETSBYRÅN

Det varnas för en ny typ av bedrägeri, riktat mot privatpersoner, på Facebook. Polisen känner igen metodiken men uppger att utförandet är relativt nytt.

På sin Facebooksida varnar en man i trakterna kring Falun för bedrägeri. Mannen ska ha blivit uppringd av en person som av misstag råkat sätta in 5 500 kronor på hans konto.

Den felaktiga insättningen är dock en bluff. Bedrägeriet går till som så att bedragaren tecknar ett lån i offrets namn, för att sedan ringa upp och be om pengarna tillbaka. Offret, som själv inte är medveten om lånet, ser att pengarna sitter på kontot, och sätter i värsta fall in pengarna på bedragarens bank

Resultatet blir således att offret "lånat" pengar som denne sedan ger bort till bedragaren.

Polisanmälan gjord

Facebookvarningen har sedan i fredags delats nära 9 000 gånger och mannen, som turligt nog inte föll för bluffen, har anmält händelsen till polisen

Polisen bekräftar att en anmälan har kommit in, och att det verkar röra sig om en ganska ny typ av bedrägeri. 

– Den här personen ska ha påstått att hon var bekant med mannens fru, men ingen känner till kvinnan, säger Göran Lindblom, kommunikatör på polisen i Falun, till Nyheter24, och fortsätter:

– Jag känner inte till just den här varianten, säger han.

"Jobbar mot bedrägeri"

År 2013 startade polisen Nationellt bedrägericenter. Centret är indelat i tre olika områden, och jobbar bland annat med att sammanställa olika typer av bedrägeri för att kunna koppla dem till varandra.

Antalet bedrägerier ökar för varje år i Sverige, och enligt prognosen kommer den trenden att fortsätta.

– Syftet är att samordna resurser och bekämpa brott effektivt, säger Anna-Lena Tapper, en av de 15-tal personer som arbetar på Nationellt bedrägericenter, till Nyheter24

"Vanligt modus"

Anna-Lena Tapper känner till liknande fall av bedrägeri, men uppger att just detta är ovanligt. 

– Det finns liknande fall med samma modus, och de poppar upp lite då och då. Ett ganska vanligt bedrägeri är att gärningsmannen köper något av målsägaren som skickar iväg saken och sedan, på ena eller andra sättet, får en betalning i någon form, till exempel en check eller uppvisad skärmdump på insättning med för stort belopp. Målsägaren betalar tillbaka mellanskillnaden och betalningen visar sig sedan vara falsk.

Bedragaren uppmanar då målsägaren att sätta tillbaka mellanskillnaden, men sedan visar det sig att checken är falsk, säger hon och fortsätter:

– Just det här har jag inte hört så mycket om, så lite nytt verkar det vara. Det kanske är något som kommer nu, och då är det ju alltid intressant för oss. 

"Svårt med bevisning"

Anders Olofsson, som arbetar på Nationellt bedrägericenter även han, bekräftar att det är ovanligt. 

– Jag känner till det men det är inte många fall, kanske ett eller två. Det var ett i vintras där en person satte in 70 000 kronor till en bedragare, säger han och fortsätter:

– Dessa pengar betalas ut antingen till en målvakt eller till huvudmannen, och det är ofta svårt att bevisa.

"Använder begåvning fel"

Ökningen av antalet bedrägerier har lett till att förövare hela tiden hittar nya metoder och tekniker för att lura människor. 

– Många använder sin begåvning på fel sätt, genom att lura till sig pengar. Det kommer nya varianter hela tiden och det är det som vi jobbar med att förhindra. Därför är det viktigt att vara uppmärksam och medveten, Anders Olofsson.

Polisen uppmanar den som drabbas av detta eller något liknande bedrägeri att kontakta banken samt polisen.

– Den som råkar ut för det här ska förutom att polisanmäla även kontakta banken och informera dem om att något blivit fel. Annars kan personen bli ersättningsskyldig, så det är viktigt att man vidtar dessa åtgärder, säger Anders Olofsson.