I helgen besökte 60 000 personer spelfestivalen Dreamhack som hölls i Stockholm. Bland de som satte sig ner i den klassiska lan-delen för att spela mot andra deltagare fanns för första gången uniformerad polis.
— Gaming är ett av våra stora mål med nätpatrullering, säger Magnus Björn-Bentzen.
Nätpatrullering, polisnärvaro på digitala plattformar, har införts i olika polisregioner under året. Dreamhack är första steget från polisen att ta den närvaron in i spelvärlden.
— Vi vill sänka tröskeln för ungdomar att ta kontakt med oss, säger Magnus Björn-Bentzen.

Säker chatt
I nuläget testar polisen ramarna för sin digitala närvaro. Inspirationen kommer bland annat från Danmark och Norge, där polisen på en del fronter kommit längre än i Sverige.
— I Danmark exempelvis har de egna skins i ”Roblox”, då vet folk att det är poliser för det går inte att köpa de skinsen, säger Allan Saeed – en av de spelande poliserna.
På Dreamhack handlar det mest om att "etablera kontakt” och mindre om att spela ”Counter-Strike”. Men ambitionen är att närvaron ska växa digitalt.
— Ser vi att någon håller på att bli groomad eller rekryterad till brottslighet så kan vi bjuda in till vår egna säkra, krypterade chatt och prata där mer officiellt, säger Allan Saeed.
Groomad på 45 minuter
Både Saeed och Björn-Bentzen poängterar att det är ett brett spektrum av potentiella brott och kriminalitet som förekommer i spelvärlden. Att lockas till gängkriminalitet, radikalisering eller att groomas är några av de vanligast förekommande.
Ida Östensson, generalsekreterare för Child X, var på Dreamhack för att varna om grooming i spelvärlden.
— I spel tar det i genomsnitt 45 minuter att bli groomad. Vi vet att 41 procent av förövarna väljer just onlinespel för att grooma barn. Spelbolagen måste ta det här på större allvar.





