Tandvårdstoppar kritiserar reform

Tandvårdsreformen från den 1 juli i år har slagit helt fel.


Tandvårdsreformen som infördes i juli har slagit helt fel. Det tycks samtliga landets 21 folktandvårdsdirektörer vara ense om i ett klagobrev till socialminister Göran Hägglund.

De klagar på omfattande dataproblem hos Försäkringskassan och att reformen lett till ökad byråkrati. I stället för en förbättring "riskerar förtroendet för hela tandvården i Sverige att drabbas av allvarlig bad will", skriver de i brevet enligt Göteborgs-Posten.

Tusentals patienter har drabbats av längre behandlingstider och felaktiga kostnadsförslag. Problemen grundar sig främst i brister i Försäkringskassans IT-system och att reformen ställer stora krav på dokumentation.

Gunnar Eriksson, folktandvårdsdirektör i Västra Götaland, menar att reformen infördes för snabbt.

–Eftersom regelverket inte var färdigt borde man ha tagit det lite lugnare. Det blev något av ett hastverk, säger han till G-P.

Problemen är inte okända hos socialdepartementet som gett Försäkringskassan i uppdrag att presentera en åtgärdsplan. Regeringen har redan beslutat om en del förändringar som att sänka kraven på dokumentation.

–Vi kommer att följa upp reformen regelbundet och se till att det fungerar som det ska, säger Tobias Nilsson, politisk sakkunnig hos Göran Hägglund till tidningen.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!