Dan Rose har en vision.
1 av 2
Dan Rose har en vision. - Foto: Jeff Chiu / AP / SCANPIX
Samarbetet med Facebook har varit en succé för Spotify och dess svenske grundare Daniel Ek.
2 av 2
Samarbetet med Facebook har varit en succé för Spotify och dess svenske grundare Daniel Ek. - Foto: Scanpix

Facebook vill visa vad du tittar på

Vad tittar dina kompisar på just nu? Det är det Facebook tror att du vill veta. Deras vision är teve som ska fungera ungefär som Spotify när det gäller vad dina vänner gör.


Spotify+Facebook

Samarbetet med Facebook har varit en av de stora anledningarna bakom att Spotify etablerat sig på riktigt i USA. I december hade musiktjänsten en miljon betalande användare i landet.

Det finns redan när det gäller musik. Snart kan det finnas när det gäller teve. Att koppla sitt Spotifykonto till Facebook leder till att du vet vad alla dina vänner lyssnar på. Men tänk att också kunna veta vad de tittar på?

Facebookchefen Dan Rose, som bland annat är ansvarig för frågor som rör företagspartners, har en vision om att göra samma sak med teve som man gjort med Spotify.

– De flesta av oss väljer att se på program som våra vänner tittar på, sa han på en mediekonferens enligt Mashable.

Nådde inte ut lika mycket som Twitter

Rose ser framför sig en tvådelad teveskärm där den ena listar vad ens Facebookvänner tittar på och den andra visar det man själv tittar på.

Diskussionen har uppkommit efter Super Bowl häromveckan. Då lyckades Twitter nå ut till tevepubliken med hjälp av hashtags till reklamfilmer och liknande. Trots att matchen nämndes 54 miljoner gånger på Facebook lyckades de inte nå ut på samma sätt.

– Facebook är ingen plattform för att titta på teve, men vi tror att vi kan spela en roll när det gäller upptäckande av nya program, säger Rose.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!