Alla gillar allt, tycker Zuckerberg.
1 av 4
Alla gillar allt, tycker Zuckerberg. - Foto: Paul Sakuma/AP/Scanpix
Facebookgrundaren öppnar nu för mer reklam.
2 av 4
Facebookgrundaren öppnar nu för mer reklam. - Foto: PAUL SAKUMA/SCANPIX
Missnöjet verkar dock fortfarande vara stort.
3 av 4
Missnöjet verkar dock fortfarande vara stort. - Foto: TT
Nina Jansdotter är karriärcoach och expert på Facebook.
4 av 4
Nina Jansdotter är karriärcoach och expert på Facebook.

Zuckerberg öppnar för mer Facebookreklam

Nu har Facebookgrundaren och -vd:n Mark Zuckerberg fällt ett klassiskt citat. Han hävdar bestämt att användarna gillar reklamen i det sociala mediet. Och öppnar för ännu mer.


85 procent

Under det första kvartalet 2013 kom 85 procent av Facebooks intäkter (1,2 miljarder dollar) från just annonser. En tredjedel av företagets annonsverksamhet är förlagd till mobila enheter.

– Vi märker att folk är nöjda med allt vårt innehåll, inklusive annonser.

Så sa Facebookgrundaren Mark Zuckerberg på en pressträff på onsdagen. Därmed gick han också mot ungefär samtliga reaktioner på Facebooks annonser.

En studie som publicerades för mindre än ett år sedan visade nämligen att en majoritet av användarna hade ledsnat på olika sponsrade inlägg och andra typer av annonser. 

"Finns mer att göra med annonsering"

Trots det stora missnöje som visar sig allt oftare valde Zuckerberg att presentera en helt annan bild. Ja, det kan till och med bli mer reklam.

– Det vi ser är väldigt positivt och över förväntan. Vi antog att mängden tillfredsställda användare skulle minska något över tid men vi fortsätter att övervaka det noggrant - det finns ju ingen garanti för att det ska fortsätta vara så, sa han enligt Huffington Post och fortsatte:

– Hittills har det vi sett gjort oss säkra på att det finns mer att göra med annonsering i framtiden och öka på det lite.

Har redan smugit in betalningslösningar

Facebookexperten Nina Jansdotter menar att de flesta nog kan acceptera att saker faktiskt kostar på olika sätt. Men flera förändringar när det gäller annonser och betalningar har redan genomförts.

– Jag är förvånad hur mycket de redan lyckats implementera utan att någon förstått, utöver de som är riktigt insatta och följer nyheter om sociala medier dagligen, säger hon till Nyheter24.

Några av de förändringar Jansdotter tänker på är att det nu går att promota statusuppdateringar och att det finns sponsrade inlägg. Och inte minst att man får betala för att skicka meddelanden till de man inte är vän med.

– Det blir intressant att se vad reaktionerna blir när den nyheten når den breda massan, säger hon.

Större budget - högre krav

Men med ökad marknadsföring kommer också andra aspekter in i bilden. Jansdotter har själv varit utsatt för trakasserier på Facebook, något som Nyheter24 tidigare skrivit om. Den personliga säkerheten skulle kunna bli högre prioriterad - exempelvis skulle det kanske inte vara lika lätt att skapa fejkprofiler.

– Om man har en större marknadsföringsbudget ökar också kraven, säger Facebookexperten.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!