"I sin iver att hjälpa till delar folk vad som helst utan att tänka efter"

- 21/09/2013, 09:15 -
Anette Holmqvist.

Anette Holmqvist.

Privat

Allt fler elever får en egen dator i skolan men kompetensen om sociala medier och källkritik på nätet är undermålig hos många lärare.
– Elever bör klara av att bedöma vad man ska sprida och inte, säger Anette Holmqvist, källkritik-expert och undervisningsråd på Skolverket.

Nio ungdomar har tagit sina liv efter att ha nätmobbats på chattsajten Ask.fm. Enligt en rapport från Friends har 45 procent av Sveriges elever någon gång blivit kränkta på nätet. Och polisen får med jämna mellanrum gå ut och varna för falska Facebook-efterlysningar

Samtidigt som allt fler elever får en egen dator i skolan halkar källkritiksutbildningen och undervisningen om säkerhet på internet efter. Just källkritik är en av de färdigheter som lyfts fram som mest centrala i läroplanen. En undersökning från Skolverket visar dock att behovet av kompetensutveckling inom skolan är stort.

Hela klasser med datorer

Fyra av tio lärare undervisar i dag inte om källkritik, kränkningar och säkerhet på internet. Detta trots att många av dem undervisar klasser där varje elev har en dator.

–  Det går inte i den takt jag skulle önska. Men det blir bättre och bättre och det är ett ämne som diskuteras allt mer i skolorna, säger Anette Holmqvist, undervisningsråd och ansvarig för frågor som rör källkritik och säkerhet på internet på Skolverket, till Nyheter24.

Folk delar utan att ha klickat på länken

Holmqvist har varit med och startat Skolverkets Kolla Källan och anser att skolan behöver arbeta mer med undervisning om nätet. Dels för att kunna sålla bland information till skolmaterial, men även för att undvika nätmobbning. Till exempel av den typ som drabbade 17-årige Simon. Någon eller några startade en falsk Facebook-profil där de skrev att han blivit kidnappad – en bluff över 20 000 människor gick på.

– Elever bör klara av att bedöma vad man ska sprida och inte. Oftast vill folk inget illa, det handlar om att folk gärna vill hjälpa till. I sin iver att hjälpa till delar folk vad som helst utan att tänka efter, säger Holmqvist, och fortsätter:

– I dag retweetar och Facebook-delar människor saker utan att ens ha klickat på länken i texten. Det går för fort och källkritiken finns inte med. 

Vad beror det på?

– Jag tror att det beror på hastigheten och det otroligt snabba flödet. Man har även många vänner som kanske redan gillat eller delat och det blir som en slags försäkring om att det som står i länken stämmer.  

Hur ska undervisningen bli bättre?

– Genom att alla lärare pratar om det här. Att man tar upp det varje gång man låter sina elever arbeta framför en dator och kommer i kontakt med sociala medier. Det gäller att eleverna blir mer källkritiska på internet än de vuxna som delar de här efterlysningarna i dag.