Måndag 20 Sep
Stockholm

Facebook vet hur du surfar – använder det i annonser

Facebook-vd:n Mark Zuckerberg har tidigare sagt att alla är nöjda med annonserna.
1 av 4
Facebook-vd:n Mark Zuckerberg har tidigare sagt att alla är nöjda med annonserna. Foto: Paul Sakuma/AP/Scanpix
Tidigare har det rapporterats om att Facebook vill testa videoannonser.
2 av 4
Tidigare har det rapporterats om att Facebook vill testa videoannonser. Foto: PAUL SAKUMA/SCANPIX
Det sociala nätverket vet hur du surfar.
3 av 4
Det sociala nätverket vet hur du surfar. Foto: TT
Även Instagram ska börja med reklam – efter att appen köpts upp av Facebook.
4 av 4
Även Instagram ska börja med reklam – efter att appen köpts upp av Facebook. Foto: Karly Domb Sadof / AP / SCANPIX

Det kanske inte kommer som någon överraskning. Men nu ska Facebook återigen använda allt de vet om dig för att skicka ut annonser i ditt flöde.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Ledde till protester

När Google ska börja plantera sina Google Plus-användares bilder, kommentarer och namn i samband med Googleannonser ledde det till att flera bytte profilbild till Googletoppen Eric Schmidt.

När du surfar in på en cykelsajt för att köpa en cykel, men sedan inte gör det. Då kan du räkna med att ett annons för cyklar inom kort kommer att dyka upp i ditt Facebookflöde.

Nu ska det sociala nätverket satsa på så kallade "intressebaserade" annonser, skriver Mashable.

Finns redan på Amazon och Google

Ett annat exempel är om en användare laddat ned en app – men ännu inte använt den. Då kan det företaget rikta in sig på dessa personer och göra reklam för sin verksamhet.

Företagen som vill ha in sådana annonser får använda sig av kod på sin sajt eller i sin app.

Mark Zuckerberg och övriga på Facebook har dock inte kommit på något helt unikt.

Faktum är att både sajten Amazon och sökjätten Google redan infört intressebaserade annonser för flera år sedan.

Kommentera
Kopiera länk
Dela