Nyheter24
Annons

Facebook vet hur du surfar – använder det i annonser

Publicerad: 16 okt. 2013, kl. 10:29
Facebook-vd:n Mark Zuckerberg har tidigare sagt att alla är nöjda med annonserna. Foto: Paul Sakuma/AP/Scanpix
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

När du surfar in på en cykelsajt för att köpa en cykel, men sedan inte gör det. Då kan du räkna med att ett annons för cyklar inom kort kommer att dyka upp i ditt Facebookflöde.

Nu ska det sociala nätverket satsa på så kallade "intressebaserade" annonser, skriver Mashable.

Finns redan på Amazon och Google

Ett annat exempel är om en användare laddat ned en app – men ännu inte använt den. Då kan det företaget rikta in sig på dessa personer och göra reklam för sin verksamhet.

Företagen som vill ha in sådana annonser får använda sig av kod på sin sajt eller i sin app.

Mark Zuckerberg och övriga på Facebook har dock inte kommit på något helt unikt.

Faktum är att både sajten Amazon och sökjätten Google redan infört intressebaserade annonser för flera år sedan.

Ledde till protester

När Google ska börja plantera sina Google Plus-användares bilder, kommentarer och namn i samband med Googleannonser ledde det till att flera bytte profilbild till Googletoppen Eric Schmidt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons