Vilka företag köper likes?
1 av 4
Vilka företag köper likes? - Foto: AP / TT
Floden genom staden Dhaka i Bangladesh.
2 av 4
Floden genom staden Dhaka i Bangladesh. - Foto: Saurabh Das / AP / TT
Facebook-vd:n Mark Zuckerberg.
3 av 4
Facebook-vd:n Mark Zuckerberg. - Foto: TT BILD
Lionel Messi.
4 av 4
Lionel Messi. - Foto: MANU FERNANDEZ/AP/SCANPIX

Så köps och säljs likes på Facebook

Nu avslöjas mer och mer om köpta likes och falska konton. Här är sanningen om Facebook.


14,1 miljoner bedragare

Enligt Facebooks senaste kvartalsrapport finns det hela 14,1 miljoner användare på det sociala nätverket som är bedragare eller falska. Totalt finns 1,18 miljarder aktiva användare på Facebook.

Bloggare köper trafik

Även svenska storbloggare ska ha köpt exempelvis likes på Instagrambilder, avslöjade Nyheter24 i ett reportage förra året.

– Vi är noga med sekretessen på Mediakungen och vi kan därför inte nämna några namn, men vi har haft några "större" bloggare som har köpt våra tjänster, berättade en person bakom företaget Mediakungen för Nyheter24 då.

Såväl kändisar som myndigheter och företag har gjort det. Köpt likes på Facebook, följare på Twitter eller prenumeranter på Youtube.

Nyhetsbyrån AP har undersökt frågan som intresserat många, särskilt när det gäller det sociala nätverket framför andra.

"Klickfarm" i Bangladesh

Men de köpta "gilla"-markeringarna är inte bara fejk. De kan också vara gjorda av verkliga människor som suttit och klickat. Den affärsidén har Unique IT World i staden Dhaka i Bangladesh. På så vis blir det svårare att identifiera falska följare eller prenumeranter.

Företaget verkar i alla fall ha gjort avtryck. En koll som gjorts av AP på Facebook visar att Dhaka är den mest förekommande staden bland "gillare" på flera populära Facebooksidor, däribland fotbollsstjärnan Lionel Messis och Facebooks egna säkerhetssida.

"Kommer finnas människor som går över till den mörka sidan"

Under 2013 var det amerikanska inrikesdepartementets sida mest populär i egyptiska Kairo. USA:s regering ska ha spenderat över fyra miljoner kronor på att förbättra Facebooksiffrorna.

– Varje gång det finns ett monetärt värde bakom klicken kommer det finnas människor som går över till den mörka sidan, säger Mitul Gandhi, vd på företaget seoClarity som identifierar falskt engagemang på nätet, enligt Huffington Post.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!