Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Klädjättens nya reklam för barnkläder upprör – här är varför

- 02/08/2016, 10:21
Det var brittiska GAP som började skicka runt pressbilderna på de båda barnen som tillskrivs olika egenskaper.
1 av 2

Det var brittiska GAP som började skicka runt pressbilderna på de båda barnen som tillskrivs olika egenskaper.

GAP pressmeddelande via Independent

De hade också lyckats stava Albert Einsteins namn felaktigt på pojkens t-shirt. Pinsamt!
2 av 2

De hade också lyckats stava Albert Einsteins namn felaktigt på pojkens t-shirt. Pinsamt!

GAP pressmeddelande via Independent

När klädjätten tänkte ut sin senaste reklam var det nog en grupp människor hämtade direkt från 50-talet som bestämde...

Det är klädjätten GAP som hamnat i blåsväder efter att ha börjat skicka runt pressbilder på sin senaste reklamkampanj för barnkläder, rapporterar Independent.

På bilderna ser man en pojke och en flicka som visar upp kläder. Enda skillnaden är att pojkens kläder tydligen gör honom till ett geni enligt reklamen, medan flickans kläder gör henne till "lekplatsens snackis".

Bildkälla: GAP pressmeddelande via Independent

Det var ett psykologpar som först uppmärksammade den lite underliga tonen i GAP-reklamen, och de delade med sig av sina tankar på Twitter.

Och efter det var hjulet satt i rullning då fler och fler personer – av en rätt uppenbar anledning – tyckte reklamen kändes rätt ofräsch.

Många ansåg att reklamen både könade barnen i onödan, att den var sexistisk och indirekt signalerade till flickor att deras utseende är det som spelar roll, snarare än deras kompetens och intelligens.

Men det mest ironiska med hela reklamen är att de även lyckats få med ett väldigt pinsamt stavfel på pojkens t-shirt.

Bildkälla: GAP pressmeddelande via Independent

Vi får helt enkelt hoppas att GAP tar in lite fler människor från nutiden, som faktiskt inte anser att ett barns kön avgör vad den ska ägna sig åt, eller ens vilka kläder som passar just dem.

Nyheter24 har tidigare skrivit om en tjej som kom på den mest geniala lösningen för att bli av med jobbiga dickpics.

Tycker du reklamen är sexistisk?