Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer
Volkswagen och kombi är två ting som brukar gå hem i Sverige, märkets nya elbil ID.7 Tourer har därför chansen att bli en storsäljare.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vi begav oss till det soliga Mallorca för att titta närmare på bilen.
Ärligt talat hade man förvisso kunnat lista ut ungefär hur bilen skulle se ut om man är bekant med tidigare Volkswagen ID-bilar.
Volkswagen har inte för vana att ta ut svängarna, och har dessutom det uttalade målet att deras elbilar ska bli mer lika förbänningsbilarna och vice versa.
Även om många detaljer påminner om tidigare DI-modeller är det således inte mycket exteriört som kommunicerar att bilen går på el.
Så påverkas ditt humör av att köra elbil
Hiss och diss interiört
Interiören är densamma som i halvkombi-versionen av ID.7, vilket betyder att instrumentbrädan pryds av Volkswagens nya MMI-system. Detta är ett positivt inslag.
Mindre positivt är de många touchknapparna. Enligt uppgift tycker ungefär hälften av kunderna att Volkswagens touchknappar funkar okej, medan den andra halvan blir fullkomligt galna på lösningen.
Den touchknapp-försedda ratten kommer dock snart att bytas mot den med gamla hederliga, fysiska knappar som finns i Tiguan och Passat.
Rent kvalitetsmässigt imponerar dock ID.7, och interiören framstår som betydligt mer genomtänkt än i exempelvis ID.4.
Övertygar som kombi
Bland det viktigaste när man diskuterar en ny kombi är utan tvekan dess praktiska egenskaper, och detta är en punkt där ID.7 får ett godkänt betyg.
Bagageutrymmet är på hela 605 liter med baksätets ryggstöd i “uppställt lastläge”, vilket betyder att ryggstödet ställs i stort sett helt lodrätt.
Det går att sitta där bak i detta läge, men det är inte särskilt bekvämt. Med ryggstödet i normalläget krymper lastvolymen till 545. Detta kan jämföras med en volym på 570 liter i nya BMW i5, och hela 690 liter i nya Passat.
Med baksätet helt nedfällt är lastvolymen 1 714 liter. Vill man dryga ut detta ytterligare med ett släp ligger dragvikten på 1 200 kilo.
Ett rymligt baksäte
I baksätet finns det jämfört med vanliga ID.7 mer huvudutrymme tack vare den högre taklinjen, och det finns även gott om benutrymme. Jag, med mina 184 centimeter, kan sitta bakom mig själv med god marginal. Sittdynan är dock något kort.
Tre fullvuxna kan sitta i bredd där bak, förutsatt att man känner sina medpassagerare hyfsat väl. Interiören bjuder också på en rad förvaringsutrymmen och fiffiga fack.
Fisker får varning: Kan sparkas ut från börsen
Laddning och räckvidd
På räckviddsfronten bjuder Volkswagen ID.7 Tourer på upp till hela 685 kilometers räckvidd i toppversionen. Detta kan jämföras med BMW i5 Touring, som bara kommer 560 kilometer.
Laddning kan toppversionen av ID.7 Tourer ta emot i en effekt upp till 200 kW, vilket enligt Volkswagen ska möjliggöra laddning från 10 till 80 procent på ”mycket mindre än 30 minuter”.
Instegsvarianten klarar bara att ladda med upp till 175 kW, vilket betyder att 10 till 80 procent laddning tar 28 minuter.
Batteriet i toppmodellen ligger på 86 kWh, och är parat med en elmotor som driver bakhjulen och ger 286 hästkrafter och 545 newtonmeter.
Blir det comeback för kombi?
Enligt Volkswagens prognoser ska kombi-varianten av ID.7 stå för 30 procent av den totala försäljningen.
Den stora fördelen med eldrivna kombibilar jämfört med suvar är att de med sitt lägre luftmotstånd ger längre räckvidd. Jag tror därför att vi kan se ett uppsving inom segmentet.
Luftmotståndskoefficienten ligger på låga 0,25 för ID.7 Tourer, vilket kan jämföras med 0,28 för suven ID.4.
Volkswagen är inte heller ensamma att ge sig in i segmentet för eldrivna kombibilar, utan här finns bland annat även Audi, BMW, MG, och Nio.
Ronnie Petersons gamla Lotus går till auktion
Snart lanseras Volkswagen ID.7 Tourer i Sverige
Volkswagen räknar med att det blir ett “litet” prispåslag för Tourer jämfört med vanliga ID.7.
Räkna med att få lägga till mellan 5 000 och 10 000 kronor för Tourer-versionen, utöver grundpriset 654 900 kronor för vanliga ID.7.
Försäljningen av modellen drar i gång i Sverige inom några veckor, och lanseringen här i landet är planerad till mitten av sommaren.